Söttok06
Vet ni något om detta? Jag tycker Ringblommor är vackrare än andra gröngödningsväxter. Men har de någon bra funktion för att förbättra jorden? Tänkte i så fall så ut sådana i vår. Kväver de också en del av ogräset mellan plantorna eller ska man välja någon annan växt för det?
Eva i Skåne
Jag kan inte ge ett säkert svar på detta, men jag tror att du får massor av ringblommor i den jorden om du inte plockar bort alla blommor först innan du gödslar ner dem. Där man haft ringblommor frösår de sig gärna.
ingrid fuxwall
Nickar instämmade - de frösår sig så nu har jag mer ringblommor än annat i grönsakslandet. Från början var det bara tänkt som lite färg bland potatisen men ... nu har de tagit över
Cilla
Ringblomma är bättre än naken jord, men den ger inte lika mycket som andra sk gröngödslingsväxter. Spana in honungsfacelia, gul sötväppling, lupin. Också vackra blommor. (Lupin är enkel att bli av med, bara att gå över med gräsklipparen innan de går i frö så dör de ut. De är faktiskt sv¨årare att få att ta sig i en jord som består av mer humus än sand.)

Ringblommans frösådder tycker jag är mycket enkla att hantera. Lätt att känna igen och flytta eller rensa bort på våren och alla kommer ju samtidigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon