Full version: Praktvädd
Mia, zon 3
Hej!

Fick en jättefin väddplanta av svärmor igår. Hon köpte den som en perenn, men det är en praktvädd, och efter vad jag vet så är de ettåringar? (Det står iofs 2-årig på etiketten, men eftersom den är i full blom nu så borde det vara "kört" ändå.)

Någon som vet om de är ettåriga av botaniska skäl (typ kornvallmo), eller om de bara odlas som ettåriga här i vårt klimat (typ lejongap)? Att jag undrar beror på att jag har möjlighet att övervintra den ljust och svalt, men om den ändå inte vill leva mer än ett år så är det ju ingen idé.

Sedan kan man ju tycka att det är ganska fult av plantskolan att ställa praktvädd, jätteverbena och chokladblommor blan perennerna... Särskilt så här års, när de redan är "dödsdömda" om man sätter ut dem...
Lena i Torslanda
Du har rätt - praktvädd är ettårig men kan självså sig. Det är lite fräckt att kalla de växter du nämner för perenner eftersom de inte klarar vintern i vårt klimat. Däremot blir det många nya fröplantor där jätteverbenan stått och det är ju kul.
Mia, zon 3
Så det är ingen idé att försöka övervintra den alls, då...?
Nästan så man skulle berätta för stackars svärmor - hon gav mig 6 st "perenner" i present, och så är 4 av dem inte perenner egentligen... Man borde ju ta tillbaka dem till plantskolan och klaga....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon