|
Hej Gott folk
Jag är tillbaka efter en datorkrasch.,... Åh vad krångligt allt blir när man råkar ut för det.
Ciczi
Oj inte roligt med en krasch.......det är sånt som inte får hända. Jag fasar för den dagen det händer för frågan är nog inte om det händer utan när. Förlorade du något i kraschen ?
Vet inte ännu eftersom jag har bytt hårddisken. Den gamla hårddisken ska vi försöka skrämma igång och se om vi kan få ut prylarna därifrån
Det viktigaste just nu var att få igång en dator med ett officepaket i och ett fungerande nät så att jag kan fortsätta med mitt examensarbete som har legat still i nästan två dygn. Det har jag inte tid med just nu....
Men på den gamla hårddisken låg det lite bilder som jag inte backat up ännu samt lite annat så som min bröllopsplanering,,,
Men det viktiga var exjobbet... resten dör man inte av
Ciczi
aanderss
05-10-2007, 12:38
välkommen tillbaks
*hua*...jag vet hur det känns å vara utan dator och det var inte kul...håller alla tummar på att ni lyckas få ut det ni behöver från den kraschade hårddisken...
CITAT (Ciczi @ 05-10-2007, 11:08)  Vet inte ännu eftersom jag har bytt hårddisken. Den gamla hårddisken ska vi försöka skrämma igång och se om vi kan få ut prylarna därifrån
Det viktigaste just nu var att få igång en dator med ett officepaket i och ett fungerande nät så att jag kan fortsätta med mitt examensarbete som har legat still i nästan två dygn. Det har jag inte tid med just nu....
Men på den gamla hårddisken låg det lite bilder som jag inte backat up ännu samt lite annat så som min bröllopsplanering,,,
Men det viktiga var exjobbet... resten dör man inte av
Ciczi Det mest effektiva sättet att försöka plocka ut data från en kraschad hårddisk är att använda sig av ett s.k. data recovery program. Det är i princip en liten version av Linux, som ryms på en CD.
Usch så jobbigt med hårddiskkrasch!  Jag har än så länge klarat mig undan... *peppar. peppar...*
Ja jag får se hur det går i kväll när min dataexpert kommer hem... jag reder inte upp det själv nämligen så just nu ligger den kraschade disken och samlar damm,
Håll tummarna!
Ciczi
Jag blir alltid förvånad när jag ser hur sällan folk gör backup på viktiga dokument eller bilder. Jag har haft en 3-4 hårddisk krasher, och numera brukar det främst vara bokmärkesfilen till Firefox, som jag önskar att jag backat upp oftare.
tro mig KURT när jag säger att det är inte mycket som försvunnit. Det är endast cirka 50 bilder och en bröllopsplanering som är viktiga. Det andra klarar jag mig utan.
Och jag gör totala backuper ungefär 1 gång i veckan och på exjobbet 2 gånger dagligen. HAr nämligen förlorat uppsatser förut samt allt som funnits på datorn...
Men eftersom det var 8 dagar sedan jag backade allt (inte exjobbet) så har jag hunnit få in en del bilder samt lite annat till.
Ciczi
Gossen Ruda
05-10-2007, 17:15
Hur bär ni er åt för att krascha hårddisken???? För mycket skräp i den??? Jag köpte min första dator redan 1988, en AT-maskin med hela 20 Mb hårddisk. Den fick jobba i 10 år till när jag skaffade den nuvarande. Aldrig en krasch. OK, den första var risig på slutet. Det gick att jobba med den och läsa på hårddisken men efter varje gång jag lagrat nånting fick jag reparera FAT:en. I den nuvarande har jag två diskar, den ursprungliga där jag har det mesta. Sen en till större där jag har alla bilder och lite backuper från den första. För bilderna har jag backuper på CD.
Har kraschat ca 3 IBM Deskstar, men har å andra sidan införskaffat alla 3 begagnade så vet inte hur de varit behandlade. Ett par av diskarna var sk Deathstar-modellen tror jag.
Sen har jag rasat en gammal Quantum också, till min Amiga. Överlag var gamla hårddiskar mer tåliga, enligt min erfarenhet - dock inte mer tåliga/megabyte. Moderna diskar har också högre MTBF (medeltid innan fel uppstår), men kanske slits de mer av hög värme, eller nåt, tusan vet.
Det är nog inte bara tiden som man använder en disk som avgör om den kraschar. Använder man många olika datorer så kommer man att få uppleva diskkrasch. En gång har jag kunnat knyta kraschen till att jag just då körde ett program som egentligen krävde en mera kraftfull dator. Linux har förövrigt bättre diskdiagnostik, och brukar kunna varna innan en disk kraschar, att något är fel med den.
JAg har nu kasserat windows till förmån för en Ubuntu. Det liksom bara fungerar direkt,
Ciczi
CITAT (Ciczi @ 05-10-2007, 20:31)  JAg har nu kasserat windows till förmån för en Ubuntu. Det liksom bara fungerar direkt,
Ciczi Tog du nya Gutsy Gibbon versionen? Den är nog bäst, men den finns bara i beta version än, kommer officiellt den 18 Oktober. Men det är ju mycket lätt att uppdatera till en ny version. Och det är ju inte som i Windows, där man måste ha en ny dator för en ny version.
Nej det blev en 6.10 för det var vad vi hade tillgängligt lite kvickt men det är klart att uppdatering är möjlig. VAd kör du själv KURT?
Ciczi
CITAT (Ciczi @ 06-10-2007, 07:21)  Nej det blev en 6.10 för det var vad vi hade tillgängligt lite kvickt men det är klart att uppdatering är möjlig. VAd kör du själv KURT?
Ciczi Jag kör några olika Linux system, baserade på debian. Men privat föredrar jag Xubuntu, för att Xfce är renare än KDE och Gnome.
CITAT (KURT @ 06-10-2007, 05:10)  Tog du nya Gutsy Gibbon versionen? Den är nog bäst, men den finns bara i beta version än, kommer officiellt den 18 Oktober. Men det är ju mycket lätt att uppdatera till en ny version. Och det är ju inte som i Windows, där man måste ha en ny dator för en ny version. Hm. Måste man ha en ny dator för att uppgradera Windows? Ok, Vista kanske inte alla har hårdvarustöd för än vad gäller Aero-funktioner, exv, men annars så har linuxvarianter med exempelvis gnome för mig krävt mer kräm i burken än Windows XP. Men inte FÖR bra kräm eftersom alla nya grafikdrivare inte alltid funnits. Men visst, med xfce eller terminal-läge så är linux mindre hårdvarukrävande  Jag har kört Vista med 512MB minne på en 933MHz PIII med Matrox g200 grafikkort med 8MB minne tror jag...  Gick lite segt om man använde flera program, men nu står den datorn hos mina föräldrar (med liite nyare grafikkort, och liite mer minne) och är utmärkt till internet och att lägga in bilder från kamera, bränna DVD/CD, etc. Provade Ubuntu 6.10.nåt tror jag, så sent som igår, från live-CD. Boottiden var naturligtvis ojämförbart lång, men sen funkade det rimligt när man väl fått igång programmen. Fast, telias USB-modem orkade jag inte ens försöka harva igång (huawei e220 tror jag det heter).
Allt har fungerat bra när jag drog igång ubuntun. Inga strulerier som man kunde vänta sig. Och kameran bara fungerade perfekt direkt. Office och nätet och IM-program osv.
Finliret tar vi sedan. Nu kan jag fortsätta med examensarbetet och det är det viktigaste...
Ciczi
niklaswik
06-10-2007, 22:20
CITAT (Ciczi @ 05-10-2007, 12:08)  Men det viktiga var exjobbet... resten dör man inte av Men "exjobbet" dör man av?
CITAT (niklaswik @ 06-10-2007, 23:20)  Men "exjobbet" dör man av?  Eftersom jag sitter ganska nära en inlämning av exjobbet så ja, det hade varit katastrof om jag hade tappat exjobbet.... 45 sidor färdigt material och åtskilligt fler sidor med råmaterial... vill du inte bli av med 10 dagar innan inlämning. Ciczi[
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|