Vad tror ni? Skall jag klippa av det stora beståndet av praktlysingar nu? Dör dom sega rackarna då? Skall jag hälla salt på "stubbarna"? Jag skulle grävt bort dom i våras men när vi var klara med den nya rabatten så tröt orken. Dom har i och för sig blommat väldigt vackert, det har dom. Man jag är så trött på dom! Dom kväver allt runt sig. Och beståndet är numera nästan lika stort inne hos grannen på andra sidan staketet (som inte syns längre).
Praktlysing är ju sega så du måste nog gräva för att försöka få bort allt. Jag tror inte det räcker med att klippa ner dem.
Alt. att flytta dem där du kan försöka begänsa dem. De är ju vackra och kan lysa upp ett mörkt hörn.
Krolliljan
05-10-2007, 11:39
Jag gillar de rackarna

men jag rycker bort massor varje år för att begränsa dem.
På ett ställe grävde jag bort dem helt. Det gick bra, bara en liten en som kom upp nästa år och den tog jag snabbt och grävde bort.
De är lätt att gräver upp,har du inget hörn i trädgården där de får vistas,i en rabatt passar de inte,jag har några få i ett hörn i min vilda del av trädgården,rycker bort det mesta av dem.De rödbladiga är också fina men de sprider sig med,grävde upp de med och ha de i stora krukor som utfyllnad och i utkanten där de får hållas.
Att klipper ner de dör de inte av..
[attachment=8085:117_p15189.jpg]jag kör gräsklipparen runt mina o dom håller sej på plats då
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.