catlin
Min praktriddarsporre som jag satte ner i vår blommade så fint en tid. Nu har den helt vissnat ner sad.gif Lite grönt längst ner bara. Vad kan ha hänt? Ska jag skära ner det vissna o hoppas på att den kommer igen nästa år?

O så till min pion! Den flyttade jag i våras eftersom den stod där vi skulle bygga vår altan. Jag chansade på att det var en pion eftersom jag tyckte mig känna igen d röda små piggarna ( vår första sommar i huset i år). Där jag satte den växte den bra i början, fick många knoppar men d har bara torkat bort. Nu finns fortfarande EN knopp kvar som såg ut att må väldans bra ända tills idag. Börjar torka bort den med. Nu är det så att med "flytten" så följde även med en massa praktlysingar. Kan d "kväva" pionen. De växer ganska så tätt runt omkring nämligen. Men d är ju så vackra o jag är rädd att mista praklysingen om jag flyttar på den. wink.gif

En sista fråga! Vad är egentligen skillnaden på vanlig bondpion och den andra sorten(kommer inte på vad den heter)...

Kramar
Åsa E
Hej!

Pionerna gillar inte att bli flyttade, så det är helt normalt att den inte orkar blomma första året efter flytten. Så var det för mig men året därpå (i år) har den blommat nästan lika fint som före flytten.

Praktlysingarna är hur tåliga som helst så dem kan du säkert flytta på utan problem.

Hälsningar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon