gjodar
jag undrar då om jag ska klippa ner johannesörten, eller ska den få stå tills nästa år ?
jag är nämligen sugen på att ta bladen. flirting.gif
Alexander-VG-zon3
blad kan du knipsa av men klipp inte ner den , bor du i en 'hård' zon så fryser den oftast ner och kommer till våren . så vänta med att klippa .
Åsa, mälardalen zon 2
Vanlig johannesört vissnar ner av sig självt detta är en perenn. Ska man skörda för te och dyl. ska det nog vara tidigare på säsongen än nu, nu har de ju börjat vissna. Själv klipper jag inget i perenner på hösten utan jag rensar bara bort det döda på våren när man börjar se de nya skotten sticka upp från marken.
gjodar
jag har redan börjat få nya skott på johannesörten, jag ska gå och repa av bladen i morgon då.
det har inte börjat vissna så värst mycket
Alexander-VG-zon3
CITAT (gjodar @ 05-10-2007, 21:04) *
jag har redan börjat få nya skott på johannesörten, jag ska gå och repa av bladen i morgon då.
det har inte börjat vissna så värst mycket

vilken sort har du ,, den som växer i skogen börjar väl vissna ner nu ??
jag har en vild och två prydnads johannesört som båda skickar nya skott . så säkert kommer frysa även i lätt frost
gjodar
jag har vild äkta johannesört som jag skaffade mig i sommras innocent.gif
Lisbeth zon2
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 05-10-2007, 18:41) *
Själv klipper jag inget i perenner på hösten utan jag rensar bara bort det döda på våren när man börjar se de nya skotten sticka upp från marken.

Samma här, både vackert på vintern och lite mat till fåglarna.
Alexander-VG-zon3
CITAT (gjodar @ 05-10-2007, 21:15) *
jag har vild äkta johannesört som jag skaffade mig i sommras innocent.gif

den vissnar ner varje vinter även i södra skåne .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon