Full version: Någon som vet...
Siv i Bollnäs
Här kommer ännu en identifieringsfråga: Är den gula lilla blomman på bilden ett ogräs eller en trädgårdsväxt? Jag har ett mycket svagt minne att jag kanske köpt nåt sånt här hos Peter Korn i fjol, men i så fall har jag glömt sätta skylt på den. Den står bredvid den oranga kungsnejlikrot som syns på bilden.
Siv confused.gif
Gåsis
Lite lik en potentilla tycker jag, men jag brukar alltid ha fel crying.gif

/Åsa
Fenja
Eller en nejlikrot kanske, hur ser bladen ut? Men blommorna är lik potentilla....
Mvh
Fenja
zaaritha
Liknar humleblomster, men de är ju inte gula! crying.gif
Siv i Bollnäs
Jag var ut alldeles nyss och tittade på bladen som fortfarande är gröna fast blomman har ju vissnat ner förstås. Bladen är alldeles lika kungsnejlikrotens. Humleblomster är det inte för det har jag på ett par andra ställen och de ser inte ut så här. Växten står på en alldeles bestämd avskild plats ser man nu när det börjat vissna ner runtomkring; den verkar alltså planterad. Vad tror ni???

Siv g.gif
Eva 33c
Jag tror att det är ett humleblomster i allafall. Det finns en gul variant som heter Lionel Cox, som står på min önskelista då jag är väldigt förtjust i humleblomster.
Blomstertanten
jag tänkte direkt på humleblomster när jag såg bilden, men eftersom jag i min enfald inte trodde det fanns gula så vågade jag inte ens skriva nåt så dumt giggle.gif
Men det va tydligen inte så dumt ändå !

Åhhhhhh, vill ha !
Älskar humleblomster eller mormors nattmössa som jag kallar dom.
Siv i Bollnäs
Humleblomster! Vad roligt - då fick jag veta att det finns en gul variant också, man får lära sig mycket här på forumet!
Hälsningar och tack!
Siv smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon