Dito Verde
05-10-2007, 22:20
Satte mitt livs första vitlöksklyftor idag. Har blivit inspirerad här på Odla (tack Preussen).
Tre hekto (= 3 stora lökar) vardera av Messidrome och Termidrome som jag köpte från Solberga gård på Öland.
Jag satte dem i pallkragar. Det blev två kragar. Hoppas det inte är för tätt. Ska sätta en krage med "konsumlök" också och se hur stor skillnaden blir.
/p
Preussen
06-10-2007, 08:04
tackar tackar. alltid kul med positiv bekräftelse.
ja, det börjar bli dags att sätta vitlöken i jorden. det stor hindret hos mig än så länge är att jorden är så blöt. få se om det går nästa helg och då hoppas jag jorden är plöjd. å andra sidan går det i zon1 att sätta vitlöken i december med fullgott resultat.
hoppas du nu att du inte snålade med gödsel till dina vitlökar.
Dito Verde
06-10-2007, 18:34
Det fick bli vad jag hade i gödselväg. Kogödsel på påse och kompostjord blandades i den jorden som fanns efter skörden av morötter och rödlök. Jag har annars en tendens att snåla med gödsel tror jag. Bra att bli påmind om det.
Antar att jag inget behöver göra nu på ett tag. Luckra och mylla ner lite gödsel till våren kanske????
/p
Preussen
06-10-2007, 21:03
jupp ge dem en rejäl kvävegiva på våren. om du har tillgång till aska så är det finfint.
Dito Verde
07-10-2007, 19:39
CITAT (Preussen @ 06-10-2007, 22:03)

jupp ge dem en rejäl kvävegiva på våren. om du har tillgång till aska så är det finfint.
Vanlig aska från björkved har jag i kakelugnen. Är det mumma för vitlöken?
Ska jag lägga på ett tunt lager redan nu, tycker du? Eller vänta till våren?
/p
Preussen
07-10-2007, 21:00
CITAT (Dito Verde @ 07-10-2007, 20:39)

Vanlig aska från björkved har jag i kakelugnen. Är det mumma för vitlöken?
Ska jag lägga på ett tunt lager redan nu, tycker du? Eller vänta till våren?
/p
det skadar inte att du lägger på det nu. innehåller kalium som uppskattas.
Dito Verde
08-10-2007, 20:15
Då gör jag så.
Tack så länge. Hoppas att jag får återkomma till våren om jag behöver support.
Peggy
Jag har jagat runt i affärerna här idag efter sättlökar men icke sa nicke...det blir väl till att ta vanlig från mataffären i år igen
therese.kvist
13-10-2007, 08:07
Vad är skillnaden på sättvitlök och vanlig från affären??
Blir skörden bättre eller???
Preussen
13-10-2007, 08:55
frågan har varit uppe tidigare men kan sammanfattas som sådan att med sättvitlök får man garanterat en skörd. matvitlök behöver inte gro beroende på hur den är hanterad, dvs varit i fryslager eller bestrålad.
Köper man sättlök så har men får man förhoppningsvis en frisk lök också...köpelök kan ha diverse virus och sånt med..Men jag har provat båda delarna tidigare och egentligen inte märkt nån skillnad..
Preussen
14-10-2007, 21:04
satte idag 356 vitlöksklyftor av 8 olika sorter.
i jorden hade jag innan fräst ner gräsklipp, hönsgödsel, aska och NPK
Dito Verde
14-10-2007, 21:55
CITAT (Preussen @ 14-10-2007, 22:04)

satte idag 356 vitlöksklyftor av 8 olika sorter.
i jorden hade jag innan fräst ner gräsklipp, hönsgödsel, aska och NPK

Oj. Hur lång tid tog det? Hur känns ryggen nu ikväll?
/p
Preussen
14-10-2007, 22:49
in alles, då med jordbearbetning ca 4 timmar.
äh, det härdar och är det är en av arbetets sötma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.