Jag stickar på rundstickor detta mönster och nu ska arbetet delas och stickas fram och tillbaka en bit för att sedan stickas runt igen...
Hur gör jag då med mönstret???...beskrivningen är ju från rätsidan och om jag provar att sticka en bit så blir det helfult...jag måste väl ändra på mönstret så att det passar att sticka från avigsidan också...ni som är kunniga...HJÄLP...hur gör jag???
[attachment=8089:43_d2.jpg]
[attachment=8088:43_d.jpg]
Eva-Helene
05-10-2007, 23:30
Dela arbetet när du stickat ett v utan mönster. När du sedan fortsätter att sticka, så ska vartannat v stickas avigt - det blir då ett v utan mönster. Om du tänker dig att varven på t.ex. M3 är numrerade, så blir v 1,3,5,7,9 aviga varv. Hoppas att jag har lyckats förklara någorlunda begripligt!
*Stintan*
06-10-2007, 06:07
Ja när du har delat på arbetet som Eva-Helene säger så ser du vilket som är avig- resp rätsida och då stickar du bara mönstret på det räta varvet. På det aviga varvet stickar du bara dom tomma och kryssade rutorna enl. beskrivningen dvs tom ruta avig maska och kryssad ruta rät maska. Själva flätan stickas alltså bara på det räta varvet
Okej...

...jag har tittat på mönstret och jag förstår hur ni menar...problemet var ju bara att jag ska sticka ett avigt varv nu och där jag befinner mig i mönstret : M.3 varv 2, M.2 varv 6, M1 varv 8...som jag nu ska sticka så är det ju flätmönster det är därför det inte stämmer för mig...men jag får repa upp det tidigare varvet och sticka det varvet med flätmönster istället...för då blir det varannat varv som ni beskriver...alltså det aviga sidan utan fläta...

...hmmm...undrar om ni hängde med i vad jag menade...
...jag har nyss börjat sticka med rundstickor och har bara stickat flätmönster på vanliga stickor men då är det ju gjort för både aviga och räta varv...

för den förträffliga hjälpen av er båda...nu ska jag ta och fortsätta sticka lite...
Eva-Helene
06-10-2007, 09:48
Jo då, nog hängde jag (vi?) med i vad du menade! När jag började med att sticka på rundstickor "låste" sig mitt tänkande också så att jag inte fick nån ordning på hur i all världen jag skulle sticka för att få det rätt. Nuförtiden gör jag om alla stickmönster så att jag stickar fram- och bakstycke i ett! Gillar nämligen inte att sy i stickat! Går för långsamt och är för tråkigt!
Jag har upptäckt fördelarna med att sticka med rundstickor...synd bara att jag inte fattade att det var mycket enklare för ca 20 år sedan...ja ja bättre sent än aldrig som man brukar säga...
...nu har jag stickat ett par varv och det blir ju riktigt bra...sicken tur att Odla finns...för då får man ju så mycket hjälp på köpet...
Discogiraffen
06-10-2007, 11:02
Om man får skryta lite är jag ganska duktig på att sticka djur. Men jag är mycket avis på dem som kan sticka fina mönster![attachment=8094:små_djur.JPG]
Oj vad fina

...och jag vart avis på dig som kan sticka så fina djur...vart kan man köpa mönstrena...skulle vilja prova att sticka nån eftersom jag har ganska mycke restgarner och dessutom har en kompis som ska ha barn i april...och det vore en perfekt present...
Discogiraffen
07-10-2007, 18:08
Har fått låna en bok av en kompis. Hon i sin tur har hittat en annan på biblioteket med fler djur. Om du pm:ar mig din adress kan jag ta kopior på mönstren och skicka till dig
CITAT (Floppy @ 06-10-2007, 13:22)

Oj vad fina

...och jag vart avis på dig som kan sticka så fina djur...vart kan man köpa mönstrena...skulle vilja prova att sticka nån eftersom jag har ganska mycke restgarner och dessutom har en kompis som ska ha barn i april...och det vore en perfekt present...
Citrona
07-10-2007, 19:03
Vet någon var man kan hitta mönster till hundkläder? Vill ha en lusekofta till min yorkshireterrier
joulanta
07-11-2007, 11:09
HEJ
HÅLLER MED ATT DET VAR SUPERFINA GOSEDJUR
SJÄLV SÅ GILLAR JAG ATT STICKA DJUR TOMTAR M. M HAR GOOGLAT FÖR ATT HITTA MERA MÖNSTER HITTADE EN KANONSIDA MED
MÖNSTER PÅ ALLT MAN KAN ÖNSKA SEJ MEN DET VAR PÅ ENGELSKA SÅ JAG UTESLÖT DET GANSKA FORT
HAR ETT KANONMÖNSTER PÅ EN NALLE SOM STICKAS PÅ STRUMPSTICKOR KANONFIN
NU STICKAR JAG TOMTAR
ELIZABET
Eva-Helene
07-11-2007, 16:11
CITAT (Citrona @ 07-10-2007, 19:03)

Vet någon var man kan hitta mönster till hundkläder? Vill ha en lusekofta till min yorkshireterrier

Gå in på
http://www.garnstudio.com/lang/se/search.php där finns det !
Farbror Blå
07-11-2007, 16:21
stickhjälp? ring era mammor då, så kommer era män att sticka....
Eva-Helene
07-11-2007, 16:31
Krolliljan
07-11-2007, 17:21
[attachment=9279:koronille.gif] Här kommer Inga.
( kunde inte låta bli)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.