|
Varför måste allt ha så komplexa namn? Min nya hårspray heter: "Nya wellaflex HydroStyle med FlexActive-formula". Ja, precis så står det på flaskan. Vem bryr sig - jag behöver bara veta att det är en hårspray.
CITAT (Castea @ 06-10-2007, 01:33)  "Nya wellaflex HydroStyle med FlexActive-formula". Vem bryr sig - jag behöver bara veta att det är en hårspray.  ...ja du du får fråga tillverkarna...men jag håller med dig att det är alldeles onödig information...det räcker kort och gott med 'Hårspray'...
AnnammA
06-10-2007, 09:14
Som det blåvita Coop-sortimentet( Det finns väl inte kvar längre?...Jag handlar inte så ofta på Konsum längre...) där tandkrämen hette TANDKRÄM och kaviaren hette KAVIAR...
Skämt åsido, det är mycket "New Formula" på många produkter nu, tycker jag... Hälsn
AnnA
Biggan_
06-10-2007, 09:14
Det där har jag också undrat över. Reklamen i TV för hudkrämer mm ... där rabblar de upp en massa onödigt vetande. Tror de att det säljer bättre....att vi ska imponeras......eller vad är meningen.........säljtrick så klart. Men vi går inte på detta....eller hur.
Biggan_
06-10-2007, 09:27
CITAT (AnnammA @ 06-10-2007, 10:14)  Som det blåvita Coop-sortimentet( Det finns väl inte kvar längre?...Jag handlar inte så ofta på Konsum längre...) där tandkrämen hette TANDKRÄM och kaviaren hette KAVIAR...
Skämt åsido, det är mycket "New Formula" på många produkter nu, tycker jag... Hälsn
AnnA Det blåvita heter X-tra numera och det heter fortfarande HÅRSPRAYoch TANDKRÄM eller vad det nu är. Många gånger är det precis lika bra "grejer" som de dyra med "exklusivt"  innehåll, men vi vill ju gärna bli förförda "för att vi är värda det"
Jag brukar köpa Blå Vitas schampo och balsam till 99% av gångerna...och ibland så vill jag ha nått annat bara för att lukta nått annat ett tag...jag menar det blåvita kostar en stor flaska schampo/balsam en 10:a och de andra schampot som jag har nu tex 29 spänn...snacka om skillnad i pris men inte i kvalite...jag blir ju lika ren och det är lika glänsande som det dyrare...
CITAT (Biggan_ @ 06-10-2007, 10:27)  Det blåvita heter X-tra numera och det heter fortfarande HÅRSPRAYoch TANDKRÄM eller vad det nu är. Många gånger är det precis lika bra "grejer" som de dyra med "exklusivt"  innehåll, men vi vill ju gärna bli förförda "för att vi är värda det"  Mmm, konsums gamla blåvita var rätt bra. Köpte det ofta, fast just tandkrämen kunde jag inte förlika mig med. Men, konsums X-tra håller oftast inte lika bra kvalitet som gamla blåvita. För medan gamla blåvita ofta var nästan exakt samma som andra inhemska varor (ofta tillverkade av kända svenska tillverkare) så är X-tra oftast utrikestillverkade lågprisvaror som fått svensk etikett. Det är snarare Signum/Coop-märkningen som idag motsvarar gamla Blåvita om man tänker på kvaliteten. Men, priset är högre nu... Tillägg : säger inte att utrikiska varor med nödvändighet är sämre än svenska. Men, det är inte utrikestillverkade saker av premium-kvalitet som säljs i Sverige under namn som X-tra, Eldorado, etc, det är budgetmärken som ofta är sämre. Eldorados krossade tomater i plåtburk är exempelvis usla - vattniga och smaklösa. Egna MärkesVaror (EMV) har sällan konstiga namn, så de kanske inte platsar helt i denna tråd, vi hade en tidigare tråd http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=39655&st=0 ifall nån vill läsa dock. Själv blir jag störd på att alla 'coola'(!) namn ska vara på engelska...även på produkter som endast säljs i Sverige. Fånigt!
aanderss
06-10-2007, 11:23
CITAT (Castea @ 06-10-2007, 01:33)  Varför måste allt ha så komplexa namn? Min nya hårspray heter: "Nya wellaflex HydroStyle med FlexActive-formula". Ja, precis så står det på flaskan. Vem bryr sig - jag behöver bara veta att det är en hårspray. tja säg de . jag har inget bra svar
CITAT (Castea @ 06-10-2007, 01:33)  Varför måste allt ha så komplexa namn? Min nya hårspray heter: "Nya wellaflex HydroStyle med FlexActive-formula". Ja, precis så står det på flaskan. Vem bryr sig - jag behöver bara veta att det är en hårspray. Because you are worth it.
Monica M zon 4
06-10-2007, 15:20
Hänvisar till den gamla visan: Allting går att sälja med mördande reklam Kom och köp konserverad gröt! Reklammakarna tror väl att långa, krångliga namn gör att vi köper produkterna. Tyvärr har dom till stor del rätt. En produkt med konstiga ingredienser och krångliga namn MÅSTE ju helt enkelt vara bra!
Lilla Birka
06-10-2007, 19:37
för att inte tala om: walkingskor!!
Ja, walkingskor, trekkingskor, streetskor, allt ska heta nåt speciellt idag. Själv blir jag bara vrång och mer avogt inställt till att köpa sådant. Känns ju som att man går och köper en image, trots att man själv kanske bara vill ha ett par sköna skor.
Lemonne
08-10-2007, 23:46
CITAT (Castea @ 06-10-2007, 01:33)  Varför måste allt ha så komplexa namn? Min nya hårspray heter: "Nya wellaflex HydroStyle med FlexActive-formula". Ja, precis så står det på flaskan. Vem bryr sig - jag behöver bara veta att det är en hårspray. Är du säker på att det är hårspray??
Gissa vad detta är (Hör hemma i köket):
Braun Multipractic Plus Electronic Deluxe
Eva i Skåne
09-10-2007, 07:37
"Själv blir jag störd på att alla 'coola'(!) namn ska vara på engelska...även på produkter som endast säljs i Sverige. Fånigt!" Citat från Pirum tidigare i denna tråd. Något blev fel när jag skulle citera/Eva JAAA, detta irriterar mig också till vansinne (nästan i alla fall  ) Det får mig snarare att bli avog till produkten, Senast igår såg jag någon tv-reklam (som jag lyckats glömma vad den handlade om...), en lång reklam som givetvis avslutades med en "käck" engelsk slogan.
Åsa, men det är ju givetvis en mixer!!!  Eller Wilma Håller för övrigt med om att coopx-tra är skiiit medans blåvitt var toppen!! w
Trädgårdsflanören
09-10-2007, 09:13
De långa produktnamnen verkar vara en trend, till för att förvirra kunderna, så att man köper fel produkt av tillverkarens märke. Då måste man köpa en till för att få rätt och det blir merförsäljning. Kan ju inte ha någon praktisk funktion med ett namn som tex Nya Wellaflex HydroStyle med FlexActive-formula. Finns det en UTAN FlexActive-formula och i så fall, är den bättre? En annan sak på tex diskmedel och tvättmedel. Nu ännu effektivare!!!! Har det varit dåligt innan och kunderna klagat. Kan det bli ännu bättre? På 50 och 60-talet tvättade alltid tvättmedlen "vitare än vitt" med en bild på en kvinna, som hängde upp bländvit tvätt, medan grannen stod sur med gråsolkig tvätt i bakgrunden. Ser man sådana annonser idag? Och "kluvna hårtoppar" ett jätteproblem på 70 och 80-talet. Alla schampotillverkare hade minst en produkt som botade det. Har männskligheten genomgått någon genförändring, då det inte finns något sådant jätteproblem med håret?
CITAT (Lemonne @ 09-10-2007, 00:46)  Är du säker på att det är hårspray??  Vet inte, faktiskt. Inte var det nåt vidare bra i alla fall, trots det långa märkvärdiga produktnamnet.  Men är tvungen att finna något likvärdigt till Apotekets Hårspray som de tagit ur sortimentet nu och ersatt med nåt riktigt skräp i aerosol-flaska.
En sak som retar mig till vansinne är att det på shampoo och balsamflaskor står en lång radda med stor text med formula hit och formula dit, men om det är shampoo eller balsam i flaskan får man ta reda på med förstorningsglas.
Stämmer precis! Jag har köpt balsam av misstag bara för det, och jag använder inte balsam. Wilmer: Bra gissning, det är en matberedare. Jag tyckte det var säkrast att skriva att den hör hemma i köket, så ni inte tror att det är någon annan skum apparat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|