jeanetteru
Planterad i början av augusti och har nu en stor kraftig knopp. Frosten är snart här.
Vad ska jag göra? Skära av knopparna? Skära ner hela plantan? Vill att min Riddarsporre ska klara vintern och ge vacker blomning nästa år. Har köpt många nya växter i år, som jag aldrig tidigare har haft. Har många bra, moderna trädgårdsböcker men finner inte svar på mina frågor där. Hoppas på hjälp av någon här. confused.gif
kerstin z5-6
Du behöver inte göra något alls -är det en perenn riddare kommer den tillbaka -tom lättare om du låter den vissna ner utan klipp:)
Zoyas matte
Min riddarsporre har just börjat blomma rejält för andra gången. (klippte ner de gamla blomställningarna i somras). Fantastiskt. Låt den vara och njut.
Bassam
Hej
Jag tycker att du kan ta bort knopparna , för att behålla nya växter stark.
Lycka till
Tezzla
CITAT (Bassam @ 10-10-2007, 02:06) *
Hej
Jag tycker att du kan ta bort knopparna , för att behålla nya växter stark.
Lycka till

Fast den blir ju inte starkare om knoppen tas bort, snarare tvärtom.

Nä, ha kvar knoppen och låt växten sköta sig själv.
Anna NV Uppsala
Jag har en rätt nyplanterad riddarsporre som blommar för fullt nu. Tänker låta den hållas, och låta naturen ha sin gång. Riddarsporrar är ju superhärdiga.
Tezzla
CITAT (Anna NV Uppsala @ 10-10-2007, 21:24) *
Riddarsporrar är ju superhärdiga.

Fast de gillar inte väta. Väldigt fuktiga vintrar kan ta död på dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon