tiagirl
Det börjar med en orkide och slutar med ett helt fönster...*suck* Hur kan det bli så här??? whistling.gif

Sitter och försöker reda ut vad som är vad nu och det är bara några jag har med namn.

Har slarvat med att ta kort på några tyvärr. mad.gif

Igår köpte jag en överblommad orange rufsig sak på Blomsterlandet, på den står det bara Brassia men hittar inte någon med bild direkt. Ingen som köpt någon sådan där nyligen som tagit kort på sin?
Biggan_
Slutar med ett helt fönster??? rolleyes.gif Du, det där är nog bara början! crazy.gif Du står på kanten av orkidéträsket och jag skall hjälpa dej att ta ett steg till w00t.gif Gå in på Neovita orkidéer så är du fast! angel_not.gif Där finns ett forum där du kan få svar på allt som har med orkidéer att göra.
Vad det gäller namn på orkidéer så är det väldigt svårt eftersom hela orkidésläktet kryllar av hybrider. Om du går på orkidéutställningar så brukar det också vara försäljning på namnade plantor, både på rena arter och hybrider. Du kan också gå in på Svenska Orkidésällskapets forum och få hjälp med id och annat. Välkommen i träsket, som sagt! whist.gif
tiagirl
CITAT (Biggan_ @ 06-10-2007, 11:39) *
Slutar med ett helt fönster??? rolleyes.gif Du, det där är nog bara början! crazy.gif Du står på kanten av orkidéträsket och jag skall hjälpa dej att ta ett steg till w00t.gif

Haha! Åtta stycken tycker jag är eenormt från att inte alls gillat dessa!!! På bara knappa året! wink.gif Men det lär nog bli värre... Eller bättre??? smile.gif

Ingen som känner igen min orkide? Har inte hitta nån liknande alls faktiskt. Att det är rena djungeln har jag förstått men tänkte att det här är ju vanliga mataffärsblommor(en fantasilös sambo som desperat köpte en orkide för 185 kr på mors dag, jag lovar att jag höll på att explodera av ilska biggrin.gif , köpa en tråkig j*a blomma för nästan TVÅHUNDRA kronor!!!! Hade blivit gladare för en chokladask.. a0a.gif men den slutade aldrig att blomma och nu har jag ju flera stycken... smile.gif)!!!

Det här tror jag också är en såndär brukorkide. Hittar inte den heller nånstans på bild. *suck*
Biggan_
Det är en phalaenopsis (brudorkidé) du har, och du skall få en länk med phalaenopsis där du kan jämföra med din. Om du klickar på en blomma så kommer det upp en massa nya blommor, t.ex vita eller blå eller rosa o.s.v, dom ligger alltså i grupper om färg men också olika arter.
tiagirl
Vilket ha-begär man drabbas av på såna här sidor... naughty.gif

Men hittade ingen som såg ut som mina två! Tack för länken, den hade jag faktiskt inte varit inne på.
Sofiia
Den andra phalaenopsisen har jag en likadan. Tror nog att det är nästan omöjligt att få reda på va de är hybrider av. för de som köps i mataffärerna är nog oftast hybrider av phalaenopsisar.

Började för mig med med bara en till födelsedagen, men sen blir det ju så lätt mååånga mååånga fler :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon