Fialotta

Jag blir inte klok på min ängel...den får massor av vatten och näring
men
inte en endaste liten blomma i sikte...andra året nu och likadant i år
bara blad unsure.gif
Ska jag ta bort bladen längst ner kanske eller vad tror ni att det är för fel???

Är det nån som kan ge mig ett råd tro sad.gif wub.gif
Tacksam på förhand wub.gif wub.gif wub.gif
Almdalen
Du skall inte behöva ta bort blad, men du har kanske en variant som blommar sent. Jag hade tidigare en orange men det kom knoppar i september och de hann inte blomma före frosten kom. Vilken färg har din? Står den i solen hela dagen? Det kan också ha betydelse. Vet inte om detta är till hjälp.
Ingegerd
Susanne i Linköping
Även om frosten hinner före blommorna kan man få se sin "ängel" i blom. I fjol blommade min väldigt sent, första knoppen slog ut 10 oktober. Bilden är tagen den fjortonde november, notera snön i bakgrunden och de ihjälfrusna växterna i urnorna. Knepet var att ta in trumpeten så fort det blev minusgrader, och så ut igen kvickt när det var minst 2-3 grader (många säger att det ska vara minst fem, men kanske visade min termometer lite lägre temperatur än den riktiga för det gick bra).

Den gula saken som änglatrumpetens kruka står på är en bagagekärra av plast (ni trodde väl inte att jag bar den för hand, va? tongue.gif ).
Fialotta
Aha...den kan blomma sent alltså rolleyes.gif
Min står så den får både sol o skugga och ska vara gul...
men då tar jag inte bort några blad och väntar och ser...ska åka bort ett par
dagar nu men jag har vattenhjälp under tiden...hoppas
den överasskar mig med en trumpet eller några stycken
när jag kommer hem rolleyes.gif
Tack snälla för hjälpen...ni är guld värda wub.gif
Kramis i värmen wub.gif
Susanne i Linköping
Vattningen är jätteviktig! En anledning till att min blommade så sent var att den torkade ut en gång och hela första omgången knoppar ramlade av.

Håll uppsikt över toppen/topparna, när de delar sig som Y:n kommer knopparna bums.

Lycka till med din trumpet, maudan!
Fialotta
Tack Susanne wub.gif
Min vattenvakt får speciellt ansvar att inte hoppa över vattningen på
ängeln rolleyes.gif
Kärran du hade va ju ett himla bra knep, för det blir tungt att släpa ner till
källaren i höst...ska leta efter nåt liknande rolleyes.gif
Ha det så bra i värmen /Kram
anne
tongue.gif Som jag har förstått på min änglis som liknar din, så vill den ha det otroligt trångt om fötterna. Kan bero på att den då har för stor kruka och mår gott med på följden att den växer under jord och inte ovan.
Min kruka är nog hälften så stor som din och det har börjat skymta lite knoppar, den får tomatgödsel varje gång jag vattnar. Kanske att det är något tips.
Hälsar Anne
Fialotta
Tack Anne...den tanken har slagit mig
efter som den är inne på år 2 utan blommor..tror jag provar att plantera
den i mindre kruka i vinter...kan göra flera av den t.o.m
Jag tror du har rätt där....tack snälla för tipset wub.gif
Kram rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon