Jag tog in min frilandshibiskus för en vecka sedan, in i växthuset. Nu har bladen börjat gulna och trilla av, skall den det och är det i så falla dags att sluta vattna nu då?
Hälsningar
Susa
AnnammA
06-10-2007, 08:57
Min frilandshibiskus står ute åretom, men i relativt skyddat läge(bakom ett plank) och bladen brukar ramla av kring hösten.
Hoppas detta hjälper dig något.
Mvh,
AnnA
PS! Jag bor i zon 1-2.DS
Alexander-VG-zon3
06-10-2007, 08:59
vilken zon bor du i ? frilands hibiskus är härdig i zon 0-3(4)
Jag bor i Zon 2, men kan ordna ett skyddat läge. Tror ni att det är bättre att plantera på friland än i kruka med övervintringh i växthus? Jag skulle i och för sig gärna ha den i kruka eftersom den är SÅ vacker och jag vill ha den på terrassen.
Susa
Förresten, en övervintringsfråga till; jag har et blåregn i kruka som jag inte kan planetera förrän i vår(håller på att bygga om), och jag hade tänkt göra samma med den, övervintra svalt frostfritt i växthuset. -några synpunkter?
Susa
Alexander-VG-zon3
06-10-2007, 14:57
gräv ner bägge i jorden med krukan i också . zon 2 klara dom lätt bägge två utan skyddat läge dock vill dom ha sol
kerstin z5-6
07-10-2007, 10:27
är det frostfritt ? i ditt växthus måste du vattna sparsamt hela vintern , om du ev ska övervintra något annat där inne -
Har du frostvakt på i så fall ?
Det är frostfritt med frostvakt, fem grader är det tänkt. Det är alldeles nytt så detta är första vintern, det får bli lite exprimenterande, men hibiksusen mfl vill jag inte chansa med. Jag tänker vattna lite grann.
Susa
Alexander-VG-zon3
08-10-2007, 20:10
CITAT (susa @ 08-10-2007, 21:00)

Det är frostfritt med frostvakt, fem grader är det tänkt. Det är alldeles nytt så detta är första vintern, det får bli lite exprimenterande, men hibiksusen mfl vill jag inte chansa med. Jag tänker vattna lite grann.
Susa
frilands hibiskus måste ha vinter kyla på -6cc -9c , +5c är alldeles för varmt för en friland hibiskus . den heter ju frilands
och den kommer klara zon 2 utan skydd
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.