Jag sitter med i trädgårdsgruppen i en förskola som är ett föräldrakooperativ. Den 20:e oktober ska vi ha arbetsdag och då ska det planteras klätterväxter utmed ett 20 m långt nätstaket. Nu skulle jag vilja ha lite tips på växtval.
Förhållandena är dessa: Mestadels sol men inte gassande, zon 3, ska vara snabbväxande, ska kunna skötas (helst inte alls) av föräldrar, ska vara täckande, får ABSOLUT INTE vara giftig. Helst ska den vara fin och tålig också.
Mina första tre val var Humle, Rådhusvin eller Murgröna. Humle föll bort för det känns lite tråkigt. Nu kan jag inte riktigt välja mellan rådhusvin och murgröna. Egentligen kanske murgröna eftersom den är vintergrön och enkel att ha att göra med vad jag förstår, men nu har jag läst att den kan vara giftig. Hur är det med detta egentligen?
Jag funderar eventuellt också på om man skulle plantera in några klematis för att få lite blomning, men läste på giftcentralen att den eventuellt också är giftig? Om den skulle vara ok, hur tätt ska man plantera klematisen intill murgrönan/rådhusvinet?
Dessutom undrar jag hur tätt man ska plantera plantorna, hur många behöver man på 20m?
Och sist men inte minst, visst är det ok att plantera 20:e oktober, eller kan det vara för sent?
Hoppas ni kan hjälpa mig!