Karlstad
06-10-2007, 10:17
Hej,
Okunnig i trädgården, men tycker det är roligt att hålla den i trim så gott det går. Har haft trädgård 1 1/2 år och har en gammal hög och bred häck på öst- och västsidan (klassiska med långa taggar och röda bär nu på hösten). Har underhållt med klippning runt midsommar, men med tanke på att den är gammal så har jag inte velat tunna ur den på bredd och höjd för mycket vid den tiden - då försvinner alla gröna blad.
Min fråga är: Kan jag beskära häcken nu på hösten utan att den tar skada eller skall jag vänta till tidig vår? Vill sänka den på höjd, men framför allt smala för att få mer grönska i den till nästa sommar.
Mvh
Niklas
Om det är en hagtornshäck så har du stört chans att få den effekt du önskar, dvs fler skott och tätare också med malare och lägre häck, om du beskär på vårvintern.
Om du dessutom luckrar jorden lite invid häcken och vattnar ett par gånger på våren när knopparna börjar att svälla så får du ännu mer chans till önskad effekt.
ingrid fuxwall
06-10-2007, 19:58
Vi beskär alla buskar, även häcken, på vårvintern och har haft bra resultat av denna behandling men om det är mer tur än rätt kan jag inte svara på.
ingrid
Om man vill stimulera tillväxt av skott, dvs gren och blad, så är vårvinterbeskärning det bästa för många arter. Det finns dock några som inte mår bra av att beskäras under denna period, men dit tillhör inte hagtorn och det är endast mycket få träd och buskar som används i häck som inte kan beskäras på vårvintern med gott resultat.
Karlstad
07-10-2007, 11:34
Hej,
Jag tackar för god service! Väntar till vårvintern och satsar på "ny frissa" då
Mvh
Niklas
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.