Full version: Fläckor på blad
momme
Jag är nybörjar i SP. Fick en 21 April i år som hade blåvita blommor och den har blommat hela sommaren till min glädje. Nu har den avblomstrat och jag tog då tre sticklingar och satta i ren blomsterjord som jag tillfogade lite vermikulit.
Med detta har jag nu än så långt två frågor.
1. Var det rätt att sätta sticklingar i den jord eller skall jag använda Så/kaktusjord?
2, Jag ser nu att bladende på moderplantan har fått vita fläckor. Vad kan det vara ? Hur åtgärder jag det? confused.gif
3, Kan jag dela moderplantan så rätt upp och ner? Den håller på att flytta ur krukan ja den verkar ganska trångbodd nu. -cry-.gif
Ooops, det blev fler frågor. Men jag hoppas någon/några kan hjälpa en stackara nybörjar.
Ha en bra dag
Momme
Fenja
Det är lättast att föröka saintpaulior genom att sätta blad i jord, med tiden tittar det fram småplantor från bladen i de flesta fall. Det kan ta sin tid!
Vissa sorters saintpaulior bildar småplantor runt moderplantan, dessa kan och bör man dela så att alla får bättre utrymme. Till exempel Chimera kan endast förökas med småplantor, tar man blad så blir det en helt annan färg på de nya planotna.
Vita fläckar på bladen kan ju bero på lite olika saker: Att vattendroppar fått torka i solsken, skador/sår som torkar in och blir ljusa, kyla eller ohyra av något slag. En bild gör det lättare att bedöma.
Mvh
Fenja
momme
Fenja. Tack för svaret. Jag har sökt efter svar på min fråga med hittade det först nu. Där ser man när man inte markerar att man vill ha svar i sin mailpost så händer sådant.
Jag skall nu kolla vad som är galen och ändra på det tängboende som finns.
Jag tar blad och sätter i såjord och ikläder mig tålamodsdräkten.
angel_not.gif
Ha en bra dag
Momme
Bassam
Hej
Jag tycker att de är vita fläckar kommer från svamp skador ta bort bladen som skadad och kan behandla blomma med bekarbonat lösning, men om sticklingar de behöver så jord eller bara sand.
Lycka till

momme
Tack skall ni ha.
thanks.gif
Jag skall nu ta bort bladen som är skadat och samtidig passa på att sätta några fler sticklingar i SÅJORD.
Ha en bra dag
Momme
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon