Alba
Jag blir så orolig när alla skriver om kraschade hårddiskar och att man förundras över att alla inte gör backuper.
Än en gång måste jag erkänna min okunskap inom datorns enorma värld.
Hur gör man back up......går man in i ett särksilt program

[attachment=8099:Grubblande.gif]

lova att inte
[attachment=8100:skrattan...liggande.gif] då jag inte kan

och inte [attachment=8101:Skvaller.gif] för någon

[attachment=8102:Hjälp.gif]

Betty
Jag lovar att inte skratta, man kan ju inte veta allt heller! kompiskram.gif
Ja man använder sig av något brännprogram, jag använder Nero. Man måste också ha en cd-brännare eller en dvd-brännare. Sen kopierar man det man vill göra back up på och bränner det på skivor.
Alba
OK då skall jag försöka.

[attachment=8106:Tack_lyf...å_hatten.gif]

[attachment=8105:Med_bukett_rosor.gif]
Floppy
Jag använder mig av en extern hårddisk och sen så gör jag en backup på den till internet...
...jag använder mig av Storgate som är på svenska och väldigt lätt att förstå...för övrigt fick jag tipset här på Odla....
Pirum
Ja, en extern hårddisk som man bara har inkopplad när man gör backup är bra. Själv är jag övertygad om att blixten säkert slår ner och sabbar både dator och hårddiskar precis när jag gör backup, så jag föredrar CD- och DVD-skivor smile.gif Bara att kopiera över bilderna och dokumenten, lite krångligare att göra backup på mail om man har sådan på datorn.

En extra backuplösning på internet är också att rekommendera, om huset brinner ner spelar det liksom liten roll om man har säkerhetskopior som också brinner upp...jag lägger en del skivor hos mina föräldrar, liten sannolikhet att det brinner hos båda samtidigt.
sanakan
En annan viktig sak:
De flesta datorer som säljs idag har TVÅ så kallade partitioner på hårddisken. Om man går in på "Den här datorn"-ikonen så finns det både en (C:)-disk och en (D:)-disk (ibland kan nummer två ha annan beteckning). Tyvärr är Windows konstruerat så att allting man spar automatiskt läggs i mappen "Mina dokument", och denna ligger på (C:)-disken.

Har man en extra partition (del av hårddisken), det vill säga en D: som till exempel heter "Acer Data" eller så, så har de som tillverkat datorn varit snälla. Det är nämligen så att om man får ett virus eller liknande så angriper detta i första hand Windows (som till exempel inte går att starta). Då tvingas man ofta formatera denna del av hårddisken (C:), och då försvinner alla dokument.

Därför bör man ändra målet/platsen där "Mina dokument" ligger, så att den istället ligger på (D:)-partitionen. Då kan man formatera och ta bort windows hur mycket man vill, alla grejor man hade ligger då kvar på (D:)-partitionen. Detta förutsätter dock att denna partition är stor nog för att man ska få plats med sina grejer.

Detta har räddat mig och mina kompisar många gånger när vi fått problem. Man kan ominstallera windows och alla grejor, dokument, bilder ligger då kvar på D:

Man gör så här: Högerklicka på ikonen för (D:)-partitionen på "den här datorn" och välj egenskaper. Du ser då i rutan som kommer upp hur mycket plats det finns kvar på denna disk. Högerklicka sedan på "Mina dokument" på skrivbordet och ta Egenskaper, för att se hur stor hela den mappen (med alla undermappar) är. Får den plats på D: ? I så fall: Kör hårt!

Man ändrar målet/platsen för "mina dokument" genom att högerklicka på den ikonen och välja egenskaper, och där ändra "mål" eller vad det nu står, på någon av flikarna där detta är möjligt (genom "bläddra"-knappen). Då går man till "den här datorn" och väljer endast "D:"-disken där i den ruta som kommer upp. Då frågar datorn något liknande "Vill du flytta över alla mappar och undermappar till denna plats?" och så gör man det. Poff, så spar windows allting på D-disken istället.

Självklart är det bra att göra backup på det viktigaste ändå, för går hårddisken sönder FYSISKT så kan även grejor på D-disken förstöras. För backup tycker jag DVD-skivor är smidigast, plus att jag laddar upp en del filer på den serverplats jag har på nätet.

Nu blev detta en krånglig förklaring, för jag ville försöka förklara på ett enkelt språk wink.gif
Men jag tycker det är mycket osmart, rent ut sagt, att spara saker på C-disken.
Där har jag endast program och windows/systemfilerna, inget personligt.

Det bästa anti-virusprogrammet är förresten enligt mig "Nod32".

smile.gif
freddie
CITAT (Pirum @ 06-10-2007, 16:15) *
Ja, en extern hårddisk som man bara har inkopplad när man gör backup är bra. Själv är jag övertygad om att blixten säkert slår ner och sabbar både dator och hårddiskar precis när jag gör backup, så jag föredrar CD- och DVD-skivor smile.gif Bara att kopiera över bilderna och dokumenten, lite krångligare att göra backup på mail om man har sådan på datorn.

En extra backuplösning på internet är också att rekommendera, om huset brinner ner spelar det liksom liten roll om man har säkerhetskopior som också brinner upp...jag lägger en del skivor hos mina föräldrar, liten sannolikhet att det brinner hos båda samtidigt.

Jag skulle inte rekommendera CD/DVD skivor. Jag har gamla skivor som inte går att läsa längre.
Pirum
Sanakan, bra tips. Jag har alltid haft en mängd partitioner, och det var ännu viktigare förr i tiden när filsystemen ofta gick sönder om strömmen försvann, man stängde av datorn fel, eller datorn kraschade. NTFS & ext3 är väl säkrare än FAT och ext2 på sådant.

DVD-skivor är mer praktiska än CD-skivor, speciellt med stora datamängder, jag är dock inte helt övertygad om att de håller bättre i längden - trots bättre fysiskt skyddad media. Så paranoid som jag är så bränner jag ofta ut det viktigaste även på CD:)

Har varit rätt nojjig vad gäller backuper ända sedan ungefär 1991, då en av mina disketter blev infekterad av virus och jag förlorade en liten melodi jag skrivit i soundtracker...har inte hämtat mig än från det biggrin.gif
Netha
Jag har två partitioner... gör som så att jag ständigt flyttar dokument från mina dokument till D
likadant gör jag med bilder och annat som ligger på C
Sedan så bränner jag bilderna på dvd 1ggr/mån... de går inte att ersätta vid ev krasch

Alldeles nyligt gjordes Format C, samtidigt som nytt ramminne lades in... mailen i Outlook vb jag till hotmail
freddie
CITAT (Netha @ 07-10-2007, 21:52) *
Jag har två partitioner... gör som så att jag ständigt flyttar dokument från mina dokument till D
likadant gör jag med bilder och annat som ligger på C
Sedan så bränner jag bilderna på dvd 1ggr/mån... de går inte att ersätta vid ev krasch

Alldeles nyligt gjordes Format C, samtidigt som nytt ramminne lades in... mailen i Outlook vb jag till hotmail

Alltså, så här ligger det till: två partitioner hjälper inte om hårddisken kraschar/går sönder, vilket var ursprungsfrågan. Partitionerna sitter på samma hårddisk och allt går förlorat när hårddisken går sönder. Jag rekomenderar att man sätter in två hårddiskar i datorn, en flr windows och andra program, en för att spara sina personliga filer på (musik, bilder, dokument etc.) Sen skall man köpa en extern hårddisk och säkerhetskopiera sina filer på den. Sedan tar man med den till jobbet eller någon annanstans och förvarar den där. Vad gäller förvaring av sina personliga filer på internet är jag mycket skeptisk till det.
Netha
Nämen så var det inte när min kraschade... nu är det ju ett antal år sedan...
men vi kunde iaf hitta och spara allt från D.
freddie
CITAT (Netha @ 07-10-2007, 22:44) *
Nämen så var det inte när min kraschade... nu är det ju ett antal år sedan...
men vi kunde iaf hitta och spara allt från D.

Men då var det inte själva hårddisken som kraschade (=gick sönder) utan förmodligen windows som slutade fungera.
Felicia
Jag har också en extern hårddisk dit jag kopierar allt så fort jag typ tömmer kameran och så. Tycker det är ett smidigt sätt. Sparar först på en annan partition ifall jag vill ominstallera Windows så blir det minsta bök. Sen borde jag ju förstås förvara den externa hårddisken på annan plats för det gör jag inte idag no.gif
Netha
CITAT (freddie @ 07-10-2007, 22:53) *
Men då var det inte själva hårddisken som kraschade (=gick sönder) utan förmodligen windows som slutade fungera.

Aha... ja så kan det ha varit. smile.gif
freddie
CITAT (Netha @ 08-10-2007, 20:28) *
Aha... ja så kan det ha varit. smile.gif

Jepp. Tyvärr är det många (i alla fall bland mina bekanta) som aldrig installerar om windows vilket får till följd att datorn till slut går hopplöst trögt eller t.o.m. kraschar (det kan bero på fölera olika anledningar som jag inte orkar förklara just nu). Så tipset är att installera om windows minst en gång i halvåret + att defragmentera hårddiskarna regelbundet varje vecka, minst. När man installerar om windows tycker jag att man skall formatera om hela C-hårddisken så att man säkert blir av med allt skräp tex spyware och virus. Men då gäller det som sagts tidigare i denna tråd att man har sparat alla sina viktiga filer på en annan hårddisk. Alltså, gör inget om man inte är absolut säker på vad man håller på med!
Netha
Defrag kör jag varje vecka, men format C bara ca vartannat år och det tar döttrar & svärsöner hand om. smile.gif
Extern hårdisk har jag inte funderat på, men kanske... får ta mej en tänkare till. smile.gif
freddie
CITAT (Netha @ 08-10-2007, 21:46) *
Defrag kör jag varje vecka, men format C bara ca vartannat år och det tar döttrar & svärsöner hand om. smile.gif
Extern hårdisk har jag inte funderat på, men kanske... får ta mej en tänkare till. smile.gif

Vartannat år går nog också bra. smile.gif
sanakan
Nej jag är väl medveten om att det inte hjälper att ha saker på D-partitionen om hårddisken går sönder fysiskt tongue.gif Men väldigt många som inte är så vana med datorer anser att datorn har "kraschat" när windows inte startar längre, så jag ville ändå ta upp det här, ifall någon sådan person läste.

Och sen kan ju hårddisken "krascha" helt utan att vara fysiskt sönder också. Det hände mig, plötsligt stod det "disken kan inte läsas, den är skadad" när jag ville nå mina grejor på D-partitionen. Då lyckades jag köra det underbara programmet "partition table doctor" från en annan dator på hårddisken och den kunde rädda nästan alla filer, de som inte var sönder smile.gif

Så ibland kan det verka kört, utan att vara det, och ibland är det helt kört tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon