EKLO
Massor av mossa i jordgubbslandet som jag i dag gjorde i ordning inför vintern. Helt täckt av mossa faktiskt (lucker fin mossa i och för sig, men ändå.) Jag har täckt mellan plantorna med en blandning av hö och gräs, men det har ju multnat ner, och istället alltså all denna mossa. Hade ju tänkt att jag skulle slippa luckra när jag täckte, men då måste man tydligen täcka många gånger under säsongen. Hur gör ni, och vad tror ni det blir just mossa för? Tips för att detta inte ska ske igen mottages tacksamt!

Nån halm har jag dessvärre inte tillgång till under säsongen, men långgräs.

PS. Det här hamnade ju av misstag under prydnadsväxter, det vet jag inte hur man gör något åt.

mvh Eklo
Siv i Bollnäs
En radikal åtgärd som dessvärre tar lite tid att genomföra men som kanske är nåt att tänka på inför kommande säsonger: köp svart markplast och lägg ut och gör hål i samt sätt ner plantorna i hålen så slipper man både ogräsrensning och mögliga bär. Jag har kört med markplast med hål i i flera år nu och plasten håller jättebra även att gå på mellan raderna. Man behöver bara byta när det är dags att byta plantorna. Jag byter tre rader i taget och här håller plantorna i minst fyra år (zon 5). Jag började med att gräva upp halva jordgubbslandet, och rensade bort en massa kvickrotsrötter. (en av orsakerna till att jag beslöt mig för att ändra på systemet!) Sedan gödslade jag med en massa kodynga och blandade om ordentligt. Formade små längsgående åsar och dalar, la på plasten och lät den följa dessa . Mätte ut och skar kryss samt tryckte ner de små revplantorna i kryssen. Vattna i början tills plantorna rotat sig (bäst på hösten när det är mera nederbörd) - sen sköter det sig självt! Man slipper invasion av ogräs, mossa och allsköns elände samt detta evinnerliga utlägg av halm som äts upp inom kort.

Hälsningar Siv smile.gif

Hej igen!
Jag glömde säga att det naturligtvis ska vara vattengenomsläpplig markplast men det hjälper dom en med säkert på trädgårdsbutiken så det blir rätt! Det finns både som metervara och i färdiga paket.
Siv
EKLO
CITAT (Siv i Bollnäs @ 06-10-2007, 13:24) *
En radikal åtgärd som dessvärre tar lite tid att genomföra men som kanske är nåt att tänka på inför kommande säsonger: köp svart markplast och lägg ut och gör hål i samt sätt ner plantorna i hålen så slipper man både ogräsrensning och mögliga bär. Jag har kört med markplast med hål i i flera år nu och plasten håller jättebra även att gå på mellan raderna. Man behöver bara byta när det är dags att byta plantorna. Jag byter tre rader i taget och här håller plantorna i minst fyra år (zon 5). Jag började med att gräva upp halva jordgubbslandet, och rensade bort en massa kvickrotsrötter. (en av orsakerna till att jag beslöt mig för att ändra på systemet!) Sedan gödslade jag med en massa kodynga och blandade om ordentligt. Formade små längsgående åsar och dalar, la på plasten och lät den följa dessa . Mätte ut och skar kryss samt tryckte ner de små revplantorna i kryssen. Vattna i början tills plantorna rotat sig (bäst på hösten när det är mera nederbörd) - sen sköter det sig självt! Man slipper invasion av ogräs, mossa och allsköns elände samt detta evinnerliga utlägg av halm som äts upp inom kort.

Hälsningar Siv smile.gif

Hej igen!
Jag glömde säga att det naturligtvis ska vara vattengenomsläpplig markplast men det hjälper dom en med säkert på trädgårdsbutiken så det blir rätt! Det finns både som metervara och i färdiga paket.
Siv

Tack Siv, ja det är ju en tanke att ta under begrundan. I sanning ett radikalt grepp ... Tål att tänkas på.
Eklo
Fenja
Jag täcker jordgubbs- och smultronlanden med ett tjockt (5-7 tidningar) lager blöta dagstidningar. Lite större stenar här och var håller tidningarna på plats. Detta lager håller i minst tre år och sedan är det bara att lägga på mera tidningar. Det går utmärkt att kliva på tidningarna när man ska skörda. Detta gör att man slipper vattna, rensa ogräs och får rena inte jordiga bär. Lite träull runt plantorna gör att bären exponeras bättre för solen och mognar snabbare!!
Mvh
Fenja
rosita
Hur gör ni med gödning när ni har markplast eller tidningar?
Fenja
Jag gödslar inte mina jordgubbar och smultron, utom innan jag planterar landet första gången (jag byter ut alla plantor ungefär var tredje år). Har aldrig märkt att det skulle behövas ärligt talat.
Mvh
Fenja
Siv i Bollnäs
Jatg nöjer mig med att ha på kogödsel och blanda i någon hink kompost kanske när jag gräver om landet för att sätta nya gubbar. Dessemellan får det vara ogödslat och jag har aldrig märkt någon olägenhet med det. Markplast dvs markväv blir renligt och snyggt och finns i metervara eller i paket från Weibulls, enligt min mening smakligare än andra varianter som man lägger ut. Både halm och tidningar kräver ju ytterligare pålägg för att bären inte ska bli blöta men det slipper man om man har markväv.
Hälsningar Siv
Siv i Bollnäs
Jag glömde också säga att man inte behöver lägga på några stenar ovanpå markväven. Däremot har jag gjort en stenlagd kant runtom hela jordgubbslandet för att kunna klippa gräset runtom och slippa rensa ogräs intill landet. Gräsklipparhjulen kan då gå på stenarna med ena hjulparet och klippa alldeles intill. Markväven petar jag då in under kantstenarna och det räcker. Jag kanske skulle tala om hur jag gör för att skydda bären från fåglar (framförallt björktrastar som vi har gott om här!) Jag har satt upp bågar av vita plaströr som man kan köpa och som dom använder för att dra ledningar i, och bågarna förbinder jag med raka rör som jag sågar till och Rättviksknutar, dvs svarta liksom plastbitar med hål i för såna här rör. Ett väldigt fiffigt system som dom hittat på och brukar sälja på trädgårdsmässor o. d. Kan användas till lite av varje i trädgården!
Hej igen!
Siv
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon