Full version: Frö av ricin
Alba
Så här ser min Ricin ut nu med fröställning .....lite oskarp bild men jag hoppas ni kan se.

När ska jag plocka frö av den.....är det den där lite gula saken som ska plockas eller har den inte fröat klart än ?

[attachment=8103:Ricin_frö_002.jpg]

Berith
Hmm... g.gif Nu kanske jag är ute och cyklar igen, men den där ser ju inte ut som om den blommat än. Fröna sitter i dom illröda stickiga bollarna, och det ser jag inga hos din.

Lånar en ricinbild från Odlas arkiv.

Åsa, mälardalen zon 2
Japp det ser mera ut som om den ska blomma. Ricinfrö hinner inte alltid mogna i svenskt klimat och iår då allt verkar ta ännu längre tid på sig att mogna så är det nog tveksamt om man hinner få helt mogna ricinfrön på de flesta håll i sverige så inköp av någon påse till våren är nog bra att göra ifall man vill vara säker på att få ricinplantor.
Alba
Den har haft en liten oansenlig blomning med röda tussar och jag trodde det var allt som skulle bli.
Då vet jag att jag ska köpa frö.

[attachment=8104:Tack___vinkar.gif] tack tack
renate
Jag har hört att Weibulls ha tagit bort ricinfrö ur sitt sortiment pga fröernas giftighet.Är inte helt säkert om det är sant,men jag har inte sett ricinfrö i handeln,fick mina av en forumist. I år blir det inga fröer här,förra hösten hade jag egna fröer.
Kvarnvik
Jag köpte från buxus i våras, har inte sett några i de "vanliga" frökatalogerna. Mina har inte heller blommat än, och kommer inte att göra det heller eftersom dt har varit frost här några gånger, plantorna har dock inte vissnat ner än.
renate
Här blir det inga fröer heller i år,men jag har några kvar från förra året,de sår jag till våren.
MariaS
Jag har också frön kvar från förra året. Det kan räcka till några medlemmar till om ni nöjer er med fem frön var. Skicka PM i så fall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon