En_Tjock_Fet_Bagare
Hallelåja
Vet inte om jag postst på rätt ställe, om så inte är fallet så flytta gärna .

MEN jag har fått massa smådjur som spinner typ nät på min änglatrumpet, dom tar död på min blomma..
Har dushat av den flera gånger i dushen, har även dushat den med Skonas såpa (kommer inte ihåg vad den heter) och krypen försvinner för en stund för att sedan komma tillbaka och våldföra sig på min växt.

Någon som vet något riktigt bra sätt att få bort krypen så vore jag väldigt tacksam.

Mvh Bagaren
Fenja
Hej och välkommen hit!!
Provado Plus-spray tar död på spinnet och du kan även ge Provadotabletter som du stoppar ner i jorden för långtidsverkan, de funkar i 6-8 veckor och tillfär även lite näring. Du hittar Provado i de flesta större Ica, Coop och så vidare.
Mvh
Fenja
emmas matte
mot spinn måste du ha nått med ardap i, jag vet inget annat som fungerar
En_Tjock_Fet_Bagare
Ok tackar för svaren

Emmas matte, vad finns det med ardap i?
Är det ardap i Provado Plus sprayen?
Fenja
Provado fungerar mot spinn, men jag vet inte vad det innehåller...
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
Ardap är namnet på ett ohyremedel som man ex. använder till terrarier så Ardap är själva namnet som står på flaskan, vet tyvärr inte vad det innehåller. Jag lyckas inte få några träffar på kemikalieinspektionens hemsida vilket är konstigt för bekämpningsmedel måste vara registrerade hos dem.

Provado Plus är det enda medlet som är godkänt att använda på växter mot spinn och där har man tillsatt ett ämne som heter Merkaptodimetur som hjälper till att ta död på spinnet, detta medel finns inte i provadopinnarna eller i Provadosprayen som inte har ett Plus i namnet.
En_Tjock_Fet_Bagare
Tack flickor (gissar att Fenja är en tjej) blir att köpa på mig några flaskor Provado Plus
emmas matte
sök på ordet Ardap på nätet så får du var du kan köpa det, utspätt i sverige o konsentrat i tyskland
Katarina i Kullavik
CITAT (En_Tjock_Fet_Bagare @ 06-10-2007, 15:06) *
Hallelåja

MEN jag har fått massa smådjur som spinner typ nät på min änglatrumpet, dom tar död på min blomma..
Har dushat av den flera gånger i dushen, har även dushat den med Skonas såpa (kommer inte ihåg vad den heter) och krypen försvinner för en stund för att sedan komma tillbaka och våldföra sig på min växt.

Någon som vet något riktigt bra sätt att få bort krypen så vore jag väldigt tacksam.

Mvh Bagaren

Hej!

Jag hade samma problem för ett tag sedan. jag kokade upp 1 liter vatten +1 dl socker. När det hade svalnat lite, rörde jag i 1 tsk diskmedel. Detta sprutade jag på änglatrumpeten ett par gänger och all spinn försvann.

Hälsningar Katarina
HannaGumman
CITAT (En_Tjock_Fet_Bagare @ 06-10-2007, 15:06) *
Hallelåja

Mvh Bagaren

Prova såpsprit annars....finns at köpa på apoteket annars kan man blanda själv. Kan ta reda på receptet om du vill, har det inte i huvudet just nu. Annars finns det säkert på nätet....

//Hanna
Bassam
Hej
Jag tycker att duscha gör bra resultat för att spinn tycker inte väta, men måste komplettera med Pyrex, den här med sälja i Sverige och har godkänd från miljö kontor i Sverige
momme
CITAT (Katarina i Kullavik @ 06-10-2007, 19:28) *
Hej!

Jag hade samma problem för ett tag sedan. jag kokade upp 1 liter vatten +1 dl socker. När det hade svalnat lite, rörde jag i 1 tsk diskmedel. Detta sprutade jag på änglatrumpeten ett par gänger och all spinn försvann.

Hälsningar Katarina

Gäller denna recept även på andra växter. I så fall tyckar jag att det är ett bra billigt medel och även sett ur miljösynpunkt ochså bra.
Alla har ju vatten hemma,alla diskar rolleyes.gif väl och socker till kaffet finns ochså tror jag.
Ha en bra dag
Momme
Bassam
- Hej
- jag tycker att om man blanda med socker det ska blir mat till andra insekter Jag tycker inte lösa problem och skaffa andra.
- Lycka till
momme
Jag tror inte att man skapar ny problem. Glömda du att det finns även diskmedel i blanniningen.
Det tror jag inte insekter tycker om.
men jag kan ha fel.
Bassam
HEj
jag tycker de är gammla recepter hjälpa dig, den här sista med stark papprika min metod som använda med mina växte och det funger bra bara du som villja och jag säger min åsikter.Gamla recept mot skadeinsekter:
1-halv liter vatten +en matsked flytande såpa i en sprayflaska. Spruta flera gångar med några dagar mellan.
2-nässelvatt. Plocka nässelblad och lägg i nätpåse. Knytt igen och låt påsen ligga i vatten i två dagar ett kilo färska nässelblad till 10 liter vatten. De andra aktivetit för att de behålla mycket kväv.
3- koka stark paprika på låg eld sen ta paprika vatten 1 cm kobic till en liter vatten spruta några gångar.
lycka till
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon