sanakan
Vi var ute och gick i bokskogen utanför Växjö idag när vi plötsligt fick se denna vackra groda, av arten "vanlig groda". Hans kropp (benen ej medräknade) var hela 6-7 cm lång. Det är ovanligt att man ser så stora grodor tycker jag, jag ser oftast yngre grodor om jag ser någon alls.
Jag antar att ni som bor i lövskogar eller har damm på er tomt ser grodor oftare än oss som bara går ut i naturen ibland.

Jättefin var han (eller hon?) iallafall wub.gif

zaaritha
Är det verkligen "en vanlig" groda?
Tycker att de vi har hos oss i trädgården är brunare..........
yla
jättefina är dom verkligen
jag gillar grodor
Biggan_
Fina bilder och söta grodor! Jag gillar också grodor!
Fast jag tycker också att det inte ser ut som vanlig groda. Dom brukar vara mer bruna än gröna ju!
sanakan
Som det står på länken jag länkade till på begreppet "vanlig groda", samt på alla andra länkar jag hittar om den arten, så kan vanlig groda vara både brun, grön, brungrön, eller ha andra färger upptill, så det är en vanlig groda det där smile.gif
zaaritha
Intressant!
Biggan_
CITAT (sanakan @ 06-10-2007, 23:10) *
Som det står på länken jag länkade till på begreppet "vanlig groda", samt på alla andra länkar jag hittar om den arten, så kan vanlig groda vara både brun, grön, brungrön, eller ha andra färger upptill, så det är en vanlig groda det där smile.gif

Ok, annars tycker jag den är mer lik denna men det är svårt att se.
sanakan
Biggan: Den ätliga grodan har inte lika mörka stora partier kring ansiktet/sidan av huvudet. Den håller sig också i större utsträckning till blöta områden. Dessutom läste jag på flera ställen att den "vanliga grodan" trivs extra bra i bokskog!

Här ser man tydligt den vanliga grodans mörka fläckar på kinderna:
http://www.myra.nu/vanliggroda.html

På SNF:s sida: Vanlig groda: grå, brun, skär, grön eller gul ovan med mörka fläckar.
Och här är också en bild på en GRÖN "vanlig groda:

Nååå? Hehe...
skogstroll
Tjusiga grodbilder, jag hoppas att få lite "egna" grodisar när dammen blir klar!
sanakan
Jag bor ju tyvärr i lägenhet nu, hoppas ha ett hus inom 5-6 år, och en damm inom...hm.. 10 år kanske? (Jag är 24 år). Jag vill också se en massa häftiga djur i dammen, grodor, salamandrar och ormar!
Biggan_
CITAT (sanakan @ 07-10-2007, 09:31) *
Biggan: Den ätliga grodan har inte lika mörka stora partier kring ansiktet/sidan av huvudet. Den håller sig också i större utsträckning till blöta områden. Dessutom läste jag på flera ställen att den "vanliga grodan" trivs extra bra i bokskog!

Här ser man tydligt den vanliga grodans mörka fläckar på kinderna:
http://www.myra.nu/vanliggroda.html

På SNF:s sida: Vanlig groda: grå, brun, skär, grön eller gul ovan med mörka fläckar.
Och här är också en bild på en GRÖN "vanlig groda:

Nååå? Hehe...

Tack sanakan, då lärde jag mej något nytt i dag också! tummenupp.gif
Morbid
CITAT (sanakan @ 07-10-2007, 16:33) *
Jag bor ju tyvärr i lägenhet nu, hoppas ha ett hus inom 5-6 år, och en damm inom...hm.. 10 år kanske? (Jag är 24 år). Jag vill också se en massa häftiga djur i dammen, grodor, salamandrar och ormar!

Fast denna kombination brukar ofta resultera i tjocka ormar och inga amfibier.. =)

sanakan
Hehe, du har rätt... Jag får bosätta mig i ett område där det finns få ormar, så att chansen att få grodor blir större.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon