Jag satte många fina digitalsplantor i en grupp år 2006 , de blommade vackert i år
men nu är väl glädjen över eller hur?
Jag funderar att gräva ner lite vårlökar på stället jag har digtalisarna , det är väl bara riva upp dom och gräva eller
kan de överraska mig på våren och blommar även är 2008 ?
Dör de gröna delar av sig själva ???
Lilla Birka
06-10-2007, 16:34
Digitalis fröar av sig och kommer upp där du minst anar det..... det kan också bli andra färger än den du hade i rabatten.Så här fina blev mina i år i en liten bergsskreva en bra bit ifrån den ursprungliga växtplatsen.(Där de inte alls finns just nu, men där nya småplantor tittar fram och sannolikt blommar nästa år.)
Chamomille
06-10-2007, 16:36
Oj va vackra...
Lilla Birka
06-10-2007, 19:33
---
Lotta i Gbg
06-10-2007, 19:35
Digitalis kan komma med sidorosetter, framförallt tycker jag nog att det är de som placerat sig i god jord som gjort det. Du kan bara låta den vara, du behöver inte gräva bort den. Kommer den med sidorosetter så gör den det , dör den så försvinner den.
Tack Lotta, då sparar jag bladena och inspekterar dom på våren och sår absolut nya även om man får vänta på blomningen
De blommor är värt att vänta på !
Ja ,de har säkert frösått sig och jag har även samlat fröer , men oavsätt så kommer de gamla plantorna inte blomma nästa år!:)
Inger R
26-10-2007, 08:47
CITAT (katah @ 06-10-2007, 16:36)

Jag satte många fina digitalsplantor i en grupp år 2006 , de blommade vackert i år
men nu är väl glädjen över eller hur?
Om dom dör eller inte beror ju också på vilken sorts digitalis du planterade, Det finns ju perenna sorter av digitalis också, till exempel
Digitalis grandiflora,
digitalis ferruginea m fl och dom återkommer år från år.
Det finns nu även sorter som blommar första året vid tidig sådd.
Digitalis Camelot (tre olika färger)
Blomstertanten
26-10-2007, 10:02
Du behöver ju inte välja bort det ena !
Sätt lökar under och runt digitalisen, svårare behöver det inte vara !
Aqvakul
26-10-2007, 16:17
Fingerborgsblommor är verkligen spännande. De dyker upp där man minst anar det. Ibland blommar de om, ibland inte. Det är ju en riktigt traditionell torpblomma. Dessutom fantastiskt vackra. Som barn lekte vi med dem och satte dem på fingrarna. Provade dock aldrig att äta dem, vilket avrådes ifrån. det kan sätta fart på hjärtat mer en vad som är önskvärt.
Mvh
Anders
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.