Zoyas matte
hej
Går det lika bra att täcka ömtåliga växter med t ex tujja-ris istället för gran. Eller är det något speciellt med just gran?
Alexander-VG-zon3
hur pass ömtåliga växter handlar det om ?

skippa granris och lövhögar och annat och istället vira in växterna i grön vinterväv eller fiberduk .
MariaS
Granriset behåller barren ganska lång tid efter att grenen tagits av från trädet, Därför bildas en luftgenomsläpplig ridå när man täcker. Det finns även en grön fiberduk med samma egenskaper.
Utöver granris går det att använda: löspressad halm och enris som övertäckare. Ska man isolera krukor från sidorna går det även bra att använda flis, trasmattor eller gräva ner krukorna i jorden.
Zoyas matte
Det jag mest tänker på är japanskt blodgräs och violverbena, kanske rosor.
En anledning att jag frågar är att jag har en faslig massa tujja-klipp, eftersom jag håller på att klippa på en sån häck. Och tänkte att i stället för att släpa iväg med det till den allmänna komposten så kunde det kanske göra lite nytta.
Vad tror du om det?

Aha, då förstår jag bättre.
Får väl slänga de gamla tujjakvistarna då smile.gif
MariaS
Jag skulle nog grunda med ett luftigare täckmaterial. T.ex. först lägga fiberduken och därefter tujariset i så fall. Gräset och verbenan behöver mest en torr plats där de kan stå, för att deras känsliga rötter inte ska ta stryk av kylan.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Zoyas matte @ 06-10-2007, 18:33) *
Det jag mest tänker på är japanskt blodgräs och violverbena, kanske rosor.
En anledning att jag frågar är att jag har en faslig massa tujja-klipp, eftersom jag håller på att klippa på en sån häck. Och tänkte att i stället för att släpa iväg med det till den allmänna komposten så kunde det kanske göra lite nytta.
Vad tror du om det?

Aha, då förstår jag bättre.
Får väl slänga de gamla tujjakvistarna då smile.gif

gräset - klipp inte ner förens till våren det kommer klara sig hos dig , skulle den dö ändå så för blött
violverbena- borde klara sig i zon 1 utan skydd , du får väl sällan djup tjäle ?
rosor - klara sig oftast i zon 1 utan skydd . ev mot vårsolen .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon