Full version: cypress
Blueeys
[size="2"][/size][font="Arial"][/font]
Hejsan, är det någon som vet hur cypresser vill ha det?
Jag fick en i våras som vi haft i en kruka på trappan. Nu har vi hamnat i den situationen att vi antingen får ställa den inomhus eller sätta ned den i marken. Har letat på nätet men inte hittat nått.
Vill den ha torrt eller vått runt fötterna? Kan vi sätta den för sig själv eller ska den ha sällskap?
Vill inte att den ska dö, o är osäker på om den gillar o stå inne o kanske den dör även ute i vinter. Det är ju många frågor.
hls Ingalill
zaaritha
Vi satte en krukcypress på norrsidan intill en rhododendron, ca fem år se´n.
Nu är den hög o fin!
Bassam
Hej
Jag tycker att alla vintergrön plantor när de små behöver hjälp på våren från vårsol med säckväv också på vinter med vinterväv annars de ska torka, eller kan man vattna de på ljummigt vatten under börja våren och på vinter när bli kalt, om man inte gör, de ska dö på grund av obalans mellan vatten som gå ut från växter och vatten som sug från rötor.

Blueeys
CITAT (zaaritha @ 06-10-2007, 22:22) *
Vi satte en krukcypress på norrsidan intill en rhododendron, ca fem år se´n.
Nu är den hög o fin!

Tack
Står den väldigt skyddad där ni satte den?

CITAT (Bassam @ 07-10-2007, 01:34) *
Hej
Jag tycker att alla vintergrön plantor när de små behöver hjälp på våren från vårsol med säckväv också på vinter med vinterväv annars de ska torka, eller kan man vattna de på ljummigt vatten under börja våren och på vinter när bli kalt, om man inte gör, de ska dö på grund av obalans mellan vatten som gå ut från växter och vatten som sug från rötor.

Vad är vinterväv för nått?
Menar du att man ska vattna den med ljummet vatten mitt i vintern?
Bassam
Hej
Jag tycker vinterväv det är väv som man kan sätta omkring växter när bli temperatur minus också samma sak om ljummig vatten kan man vattna cypress och grön växter (när bli kalt för att skydda växter från tork).
Obs: under minus gradar vatten i marken frös och sugrötor kan inte sug vatten och ge till växter på den här sätt växter torka, så vi vattna med ljummig vatten för att lösa den här problem, samma sak med vinter väv som vi kan rolla över växter för att minska kvantitet vatten som går ut från växter,
lycka till
Bassam

Hej
Jag tycker att skicka till dig bild på vinter väv som kan hjälpa mycket under vinter tid och det är kallas viter väv kan du hitta den i Plantagen eller ZETAS.
lyckatill

vinterväv.JPG
Blueeys
Tack så mycket, ska kolla det. Nu har vi iaf planterat den.
Nu är det bara att hoppas på att det ska gå bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon