Anette på Boäng
Hittade till albumsidan och prövade att lägga in bilder. Här är en bild på en frösådd daglilja.
Nån mer som ägnar sig åt sådd av dagliljor? http://www.odla.nu/forums/index.php?automo...&album=1189
Krolliljan
Nej jag har bara kommit till funderingsstadiet. g.gif

Tänkte börja nästa år.

Har du ngt bra tips ?
ingrid fuxwall
Jättefina! Hur gjorde du? och hur fick du tag i frön?

ingrid
Anette på Boäng
Tack, bilderna är av en och samma planta, olika blommor bara.
Jag har fått och köpt frö från olika odlare i USA. En bra sida med odlingstips finns här: http://www.tinkersgardens.com/daylilies/hy...ngdaylilies.asp
Katarina i Kullavik
Jag har sått en del dagliljefrön (köpta korsningar) och fått upp ett tjugotal plantor som nu är utplanterade. Ingen planta har dock blommat ännu och jag vet ju inte säkert att de klarar vintern heller - men det skall bli spännande att se vad det blir för blommor av dessa korsningar. Hoppas få se resultatet nästa sommar...
/Katarina
LindaLunda
Den blev så underbart vacker din nya spindel ... jag skulle ha komenterat det men glömde och sedan la ju AoT ner...... så jag för det nu i stället. Just den formen du fått på din nya hybrid är min absoluta favorit!!! Har du tänkt på att ge den något namn??
Linda
Tycker du kan visa den i trädgårdspratforumet i stället!!! Det är den värd!!!
Linda smiley_small_hug.gif
Lena i Torslanda
Den är riktigt tjusig!
Mycket har jag sått men aldrig dagliljor. Borde nog ge mig på det. Kankse försöka med egna hybrider som Annika lyckats så bra med.
Har inte du testad det Anette? Det hade jag för mig
Anette på Boäng
Hej Lena mfl. Jo jag har testat att göra "egna" korsningar, men jag hade inga kul föräldrar. Så nu har jag köpt in frö för att få hit lite nyare mer spännande gener. Att köpa in dessa moderplantor från USA hade kostat enförmögenhet.Nästa sommar kommer att bli kanonspännande när kanske hälften eller så av de jag sått blommar för första gången (hoppas jag). Det blir julafton varje morgon det!
Betty
CITAT (Anette på Boäng @ 06-10-2007, 21:03) *
Tack, bilderna är av en och samma planta, olika blommor bara.
Jag har fått och köpt frö från olika odlare i USA. En bra sida med odlingstips finns här: http://www.tinkersgardens.com/daylilies/hy...ngdaylilies.asp

Så vacker! 000.gif Hur lång tid tog det från sådd till blomma?
Och tack för länken, den verkar vara intressant (har inte hunnit mer än skumma igenom den ännu).
malin72
den är ju så läcker tummenupp.gif ska också läsa igenom länken.... thanks.gif
LindaLunda
Men du Anette... du måste rtfm.gif döpa hbd.gif den! Den måste ju ha ett namn yes.gif !
Tänke på det käraste du vet... och namna g.gif den efter det 000.gif !
Linda
inger1
Av ren försökslusta så sådde jag för ett par dar sedan frön från mina egna dagliljor.
Har tänkt göra det i flera år men det har aldrig blivit av förrän i år. Om dom sen kommer upp och det sen inte blir nåt av det hela på grund av årstiden är inte poängen utan jag vill bara se om de gror. Därefter kan man planera såtiden lite lämligare sedan.
Spännande är det i alla fall. Fröna kommer från sorten "Franz Hals".
Anette på Boäng
Visst skall ni så dagliljor. Det är jättekul!
Tänkte inte ge den här något namn ännu. Jag skall försöka vara sträng när det gäller själva plantan också, dvs den skall växa till bra, ha hyfsat antal knoppar (det finns sorter som har 40-50, men 20 är en OK gräns så här i början) öppna sig bra och vara härdig. Allt detta vet jag inte förrän efter några år så hittills heter den bara OxBW2007-1 smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon