Strixx
Hej,

Har tagit ett antal skott från mina jordgubbsplantor och satt om i små plastkrukor (6x6cm). Detta för att jag till nästa år tänkte plantera dom i sådana där häftiga urnor.

Frågan öär hur jag gör med dom i vinter. Ska dom stå kvar i plastkrukorna och planteras om i vinter. Ska som i så fall stå ute eller inne i typ kallt garage? Ska jag gräva ner krukorna, eller måste jag kanske plantera direkt i jorden och sedan gräva upp och plantera om i vår?

Hur gör jag för bästa resultat?
ingrid fuxwall
Har inget svar på din fråga men för första gången har jag börjat gräva ner plastkrukor i jorden så till våren kan jag berätta hur det gick.

ingrid
Fenja
Måste de övervintras i kruka skull jag gräva ner dem med krukor och allt, men jag skulle ha gett dem större krukor så att de får ett riktigt rotsystem att övervintra. Annars fungerar det utmärka att sätta dem i ett nytt land redan på hösten, revorna rotar sig snabbt på egen hand. Det fungerar till och med att sätta revor som inte har utvecklat egna rötter en bit ner i jorden så rotar de sig.
Mvh
Fenja
Strixx
Dom måste inte övervintras i kruka. Men jag trodde att det skulle vara bättre för dom om inte utvecklade för stort rot system, eftersom jag ska lpantera om dom i vår.

Eller det är kanske bättre att gräva upp dom i vår och klippa bort lite rötter och plantera om dom?

Varför jag över huvudtaget funderar på andra lösningar är för att jag läst att det är bäst att flytta dom på hösten.
Siv i Bollnäs
Jag kan svara på hur jag har gjort, för precis detta var aktuellt för mig i fjol höst! Jag hade klippt av revplantor från dels jordgubbe Senga Sengana dels jordgubbssmultron Rebecka men hade inte tid att göra i ordning några nya planteringsställen att sätta dom i, varför jag planterade dom i småkrukor som jag sen grävde ner i en kalldrivbänk och täckte med löv inför vintern. När jag krafsade upp dom i våras så visade det sig att de allra flesta hade överlevt trots att dom i många fall inte hade hunnit utveckla några större rotsystem. Bladen var visserligen vissna, men när dom kom fram i ljuset började det komma nya friska blad. Så detta var ett mycket användbart sätt som jag brukar praktisera på alla möjliga perenna växter som inte hunnit planteras på sina ställen. Mycket bra och säkert, tycker jag!
Hälsningar Siv som bor i zon 5
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon