I väntan på valpen går jag jägarexamen. Behöver jag apportvilt för att träna hunden är det ju praktist att kunna skaffa det själv.
Fast...........
Man blir nästan mörkrädd. PÅ frågan hur man tar hand om hunden så att den klarar jakten svarade jag bland en massa annat man skall göra, att man lägger på täcke på hunden när den är blöt och skall ligga i bilen för att vila sig.
Mycket mothugg blev det. En kille säger som så, att hunden fryser inte den skakar sig varm. Och den behöver inte ligga i buren på flaket när den är blöt. Då får den gudbevars ligga inne i kupen ( som ju kan vara svinkall). Tydligen transporterar dom sina hundar på pickup-flaket i bur när dom kör till jakten. Snacka om att förkyla hunden.
Jag påpekade att det förkortar hundens liv att lederna blir dåliga och att man skaffar hunden besvärliga muskelinflammationer som kan vara rent handikappande. SKöter man inte hunden så ¨är den slut vid 7-8 års ålder när man i stället fortfarande kan ha den på topp vid tio.
Kursledaren gick då in och skulle platta till mig rejält med kommentaren att : min hund jagade vid tretton års ålder utan "kläder" så det behövs inte.
En annan kvinnlig kursdeltagare som också nyttjade "kläder" till sin hund svarade då: Du jag håller med dig. Det är väldigt individuellt ifall en hund fryser. Smällfeta hundar brukar klara sig och dom behäver inte täcke......

Efter den betan bytte kursledaren ämne.
Va farao ska karlar vara så himla macho för..............
Min gubbe skulle inte få komma hem ifall han inte tog hand om hunden ordentligt.Han skulle banne mig få sova i garaget

Som tur är så¨sköter han sig så har får sova inne.....