Bettson
Jag går ju i väntans tider och ska få en valp nästa sommar. Ska bli en wachtel. Nu står jag högts upp på valpköparlistan.

I väntan på valpen går jag jägarexamen. Behöver jag apportvilt för att träna hunden är det ju praktist att kunna skaffa det själv.

Fast...........

Man blir nästan mörkrädd. PÅ frågan hur man tar hand om hunden så att den klarar jakten svarade jag bland en massa annat man skall göra, att man lägger på täcke på hunden när den är blöt och skall ligga i bilen för att vila sig.

Mycket mothugg blev det. En kille säger som så, att hunden fryser inte den skakar sig varm. Och den behöver inte ligga i buren på flaket när den är blöt. Då får den gudbevars ligga inne i kupen ( som ju kan vara svinkall). Tydligen transporterar dom sina hundar på pickup-flaket i bur när dom kör till jakten. Snacka om att förkyla hunden.

Jag påpekade att det förkortar hundens liv att lederna blir dåliga och att man skaffar hunden besvärliga muskelinflammationer som kan vara rent handikappande. SKöter man inte hunden så ¨är den slut vid 7-8 års ålder när man i stället fortfarande kan ha den på topp vid tio.

Kursledaren gick då in och skulle platta till mig rejält med kommentaren att : min hund jagade vid tretton års ålder utan "kläder" så det behövs inte.

En annan kvinnlig kursdeltagare som också nyttjade "kläder" till sin hund svarade då: Du jag håller med dig. Det är väldigt individuellt ifall en hund fryser. Smällfeta hundar brukar klara sig och dom behäver inte täcke...... rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif

Efter den betan bytte kursledaren ämne.

Va farao ska karlar vara så himla macho för..............

Min gubbe skulle inte få komma hem ifall han inte tog hand om hunden ordentligt.Han skulle banne mig få sova i garaget naughty.gif

Som tur är så¨sköter han sig så har får sova inne..... kompiskram.gif

Biggan_
Det är rätt Bettson, man skall vara rädd om sina kompisar! tummenupp.gif Tänker då förstås på både man och hund! giggle.gif
zaaritha
Lycka till m hunden!
Fast; jag gillar ingen sorts jakt....
Däremot är jag hundvän in i märgen............
AnitaO
Håller med dig fullständigt. Den där macho-inställningen har börjat försvinna helt i retriever-världen.
Nu ser man fasanmissiler med kläder efter vattenapporteringen smile.gif
Precis som du säger, så finns ingen anledning att riskera ledproblem och annat.
Leia
När jag tog jägarexamen hade jag turen att ha en kursledare som var väldigt mån om sina hundar, inte det minsta matcho runt dem. (Han berättade tom att hans fru tyckte att han månade mer om hundarna än om henne.... flirting.gif )
Det var väll tur det eftersom jag också gick kursen pga av mitt hund intresse. Jag hade en annan ras i åtanke vid den tidpunkten som tillhör jakthundsraserna, men det var en liten ras och svårt att få en valp om man inte hade jagat i många år, gått på jaktprov med föredetta hundar osv. Ja, det där känner du väll igen Bettsson!
Jag tänkte faktiskt på dig igår och undrade när nästa "tåg" skulle gå när det gäller valp till dig. Tänkte att jag skulle pm:a dig men det blev inte av och nu fick jag veta iallafall. wub.gif smile.gif
Bettson
I Går gjorde lilla vovven ( min mans alltså) ett komplicerat eftersök och klarade det hela med glans. Skönt att all träning gett utdelning.

Vi räknade efter att vi gått ca 40 st artificiella eftersök som träning. Vi har lagt ner ca 120 timmar i bara spårträning. Skönt när det ger resultat.

Det var en annan mera meriterad hund som gick först men den följde efter de oskadade älgarna i stället och struntade i den skadade. Så lillflickan fick försöka i stället. och hon tvekade inte en sekund. Svansen gick rytmiskt som en vindrutetorkare och näsan gick så man nästan skulle tro hon skulle få syreberusning.

Duktig tjej.
tummenupp.gif
Fenja
Grattis!! Jättekul du har all anledning att vara stolt.
Mvh
Fenja
*Ulrica*
Helt rätt! Min jagande sambo tycker att de där machogubbarna på din kurs verkar helt knasiga! SJÄLVKLART ska man ta hand om hunden när den varit ute och jobbat och varit duktig! Det säljs ju tom speciella värmedynor och "sovsäckar" att ha till hundarna när de är på jakt! Såna där gubbar borde inte få ha hund! ranting.gif

Vår Bobbo blir minsann alltid väl omhändertagen när han varit ute och blivit kall. Han älskar att bli torkad med hårfönen! wub.gif
[attachment=8367:vinterbobo.jpg]
En snöig älskling!
Bettson
Fast man sätter sig inte så lätt på mig....... inte när det gäller djur och ungar i alla fall.

Man får bida sin tid bara och ge en kommentar på rätt sätt och vid rätt tillfälle. Jag tänker i alla fall klargöra att jag tycker det är skillnad på jägare ( som har min aktning) och rambotyper som inte borde få ha något skarpare än en korkbössa.

Vi skall på besök till djursjukhuset lite senare för att tala med en eftersöksexpert, ska lite fint ställa frågan hur han anser att vi håller våra tränade hundar i fin kondidion i många år. Jag är säker på vad han svarar.

Bland Rambotyper så är det så, att det som en expert säger är rätt, men en kärring har alltid fel. Inget att reta upp sig på, det är ju nästan synd om pojkarna. Dom har nog lite dåligt självförtroende stackarna. rotfl.gif
Bettson
Dessutom så är det gviktigaste att jag lyckas förändra de stackars hundarnas villkor. Åka 70 km på flaket.......... kan överhuvudtaget inte fatta att man gör något sådant.

Så det är viktigare att de hör något från en exptert så att de ändrar sig än att jag vinner diskussionen.

Hundar borde få vila varmt och skönt och inte förväntas skaka sig varma. wacko.gif
catlady
Typiskt jätteproppen-Orvar-generationen män att försöka "platta till" kvinnor (och yngre personer, och folk med utländsk bakgrund, och...) så fort de får chansen. Samma personer som kör och parkerar som om de ägde världen och regler egentligen inte gäller dem. J-vla översittare! Skit-trött på dem är jag! Stå på dig!
Bettson
CITAT (catlady @ 15-10-2007, 11:37) *
Typiskt jätteproppen-Orvar-generationen män att försöka "platta till" kvinnor (och yngre personer, och folk med utländsk bakgrund, och...) så fort de får chansen. Samma personer som kör och parkerar som om de ägde världen och regler egentligen inte gäller dem. J-vla översittare! Skit-trött på dem är jag! Stå på dig!

En del av dom är har tyvärr bara halva min ålder. Åtminstone han som kör hundarna på flaket, för det har pappa alltid gjort.
Fast kursledaren är i 70-års åldern. Men dom är lika gubbiga i huvet allihopa. Men bli arg och störa mig i sådana situationer, det gjorde jag när jag var yngre. Tills jag kom på hur dåligt jag mådde av det. Så jag slösar inte min energi på att bli arg på dom. Det är att kasta pärlor för svin. Men att bida sin tid och klappa till rejält är mycket effektivare. När dom minst anar. Dom ska falla i sin egen grop det är det bästa.

Man ska bara låta dom gräva den tillräckligt djupt först.

Väntar bara på att någon ska tala om att kärringar inte kan skjuta rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif så kan de ju få hålla på så ett tag så får vi se hur det går på skjutbanan.

Jag har gjort mycket i min dag som kärringar inte är kapabla till enligt vissa.... så man får väl räkna sig till miraklerna då

Är väl inte riktigt verklig eller så, kanske ett spöke alien.gif rotfl.gif
Leia
biggrin.gif Jadu Bettsson du är nog rätt kvinna att visa dem var skåpet ska stå! biggrin.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon