EvaMJ
Håller på och planterar en ny rosrabatt och upptäcker att jag inte vet hur hög Balsgårds Irma blir? Hon blev ett spontanköp på Plantagens 50% rabatt och etiketten säger inget om höjden.
Mariann
Ca 150 cm.
noranettan
Njae, nog blir Irma högre än 1,5 meter. Jag tror alla Balsgårdsrosorna går att använda som klätterrosor om man binder upp dom. Min egen Irma, som är friväxande, är drygt 2 meter. Det är fortfarande knopp som väntar att slå ut på Irma, så det är verkligen en långblommande ros. Grattis till ett bra köp!
rolleyes.gif Anette
EvaMJ
Då får jag tänka till lite var jag ska göra av henne. Bortåt två meter fungerar inte i den rabatten. Men det är kärt besvär...
Kajsa
Här har du en bild på Irma i sommar, rosen är väl 5 år nu

Irma blir 2 m eller mer, växer med kraftiga raka stjälkar, jätteblommor
men har också kraftiga taggar, blommar 2 ggr.
EvaMJ
Underbar bild på Irma. Nu tror jag inte jag lyckas lika bra med henne som du Kajsa. Men vem vet, denna sommar har flera av mina trilskaste rosor äntligen börjat växa så kanske, kanske.
Kajsa
Peta ner 4-5 bananskal nu och några nävar benmjöl vid Irma. Har just gått runt här i trädgården och grävt ner benmjöl till alla mina klematis, det blir så bra så till rosor och klematis, mums mums
Irma är inge krånglig, se bara till att lägga på kogödsel varje vår.
EvaMJ
Har planterat 5 nya och om en gammal ros i helgen. Alla fick benmjöl men banan hade jag bara till John Davies idag.
Irma fick vänta, nu är hon nergrävd i potatislandet tillsvidare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon