Igår insåg jag att jag var tvungen att göra något drastiskt med främst mina tre busktomater och min zuccini/pumpaodling. Zucciniodligen har skickat ut revor som redan är ca 4 m långa, och bladen är från marken ca 1,20 m höga.... Inuti snåret fanns mängder av blommor och stora zuccini redan, men många små frukter hade börjat ruttna! Jag tog resolut sekatören och klippte av de flesta bladen och rensade upp, hittade ca 10 frukter av zuccini som var ätfärdiga, ca 30 cm långa redan. Då jag var klar stod det som ett hav av orange blommor upp i vädret istället för alla blad, vi får se om detta får frukterna att må bättre!
Nu till min fråga, jag odlar tomater för första gången iår, busktomater av en mycket gammal och härdig sibirisk sort som ger små gula frukter. Jag har förstått att busktomater skall man inte tjuva. Nu var mina tre plantor som står mot en skyddad mur i kökslandet så täta att jag inte såg igenom, inte upptäckte jag heller att plantan var full av tomater! Jag rensade upp med sekatören bland alla blad, och klippte upp plantan så att jag kunde se igenom den. Jag har läst någonstans att ljuset måste åt tomaterna, det funkar inte att de hänger dolt inne i busken. Nu har jag börjat fundera på om jag gjorde rätt, skall man klippa av blad, eller är det OK att göra det på en tät buske, eller mognar tomaterna lika bra inne i djungeln??
Hmm kom på en fråga till! Läste nedan om att man skall toppa tomaten???? Jag blir inte klok på tomatskötsel, tjuva och toppa och rensa bland stammarna..... Hmm jag har inte gjort något mer än rensat upp bland bladen på mina tre plantor, men de har massor av frukter, och blommor - skall jag toppa dem och skall man ta bort grenar på busktomater? Hur ser man skillnad mellan busk och stamtomater? Vad ÄR skillnaden mellan busk och stam?? Vilken sort ger flest tomater, och vilken sort säljs som färdiga plantor i plantaffären, stamtomater??
Jag tycker jag har läst och läst i mina trädgårdsböcker men något mer än att tjuva plantorna står det inte!
Åsa, mälardalen zon 2
21-07-2003, 17:05
Busktomater har ett busklikt utseende och dessa ska inte tjuvas och de brukar inte toppas heller. De med hög stam växer som lianer utan grenar som sticker ut i sidan och kan bli många meter långa dessa brukar tjuvas och bindas upp, dessa toppar man när man vill att växten ska satsa på att få fram de frukter som redan finns på plantan innan det blir frost, när man toppar beror ofta på hur man odlar. Odlar man i växthus behöver man inte toppa lika tidigt som man gör när man odlar på friland, själv toppar jag mina "lianer" i växthuset runt augusti och då är de flera meter långa.
(kuriosa: i yrkesodling kan de högväxande tomaterna "lianerna" bli 10-12m långa på en säsong.)
Ute i handeln säljs både busk och högväxande tomater.
Låna Åke Truedssons bok Tomater på biblioteket så hittar du en hel del info om tomater och tomatodling:
http://www.adlibris.se/shop/product.asp?is...HF28DVC6PWP1403