ingrid fuxwall
06-10-2007, 21:38
Nu har jag lärt mig att ta frön från Dahlia men så kom jag på, om jag tar frön från en röd Dahlia blir den röd då? Funderar på om jag måste skilja på fröna eller att det kan bli lite vad som helst.
Dahlia är inte sortäkta så det kan bli lite vad som helst.
Fast har du bara en så är väl risken kanske stor att fröna blir samma, jag vet inte.
ingrid fuxwall
08-10-2007, 19:19
Ingen annan som vet?
Har många färger och de står ganska nära varandra.
ingrid
Lena i Torslanda
08-10-2007, 19:23
Du kommer att få massor av spännande varianter, det är det som är så kul med att så Dahlia från egna fröer.
Margith
08-10-2007, 19:26
Inte nog med att de korsar sig med varandra om du har flera stycken olika i närheten av varandra..... Har du bara en namnsort kan den mycket väl "vända tillbaka" till någon anfader längre bak i "korsnings-ledet"
Fröer från en röd Dahlia kan alltså bli precis vad som helst.
Och har du tur blir den 1000 ggr snyggare än den du tog fröerna från
Jag skiljer på fröerna och skriver upp hur "mamma" såg ut, bara för att året efter få häpnas åt hur långt ifrån mamma blomman blev
Förresten, blir alla fröer från en blomma lika, eller kan det skilja från frö till frö åxå?
ingrid fuxwall
09-10-2007, 20:03
I dag tog jag upp mina lökar och blev helt förstummad över att det var så stora knölar under de frösådda! Helt klart något jag ska fortsätta med detta - fröså dahlia!
ingrid
Dito Verde
13-10-2007, 13:13
Hej Ingrid, Margith och alla ni andra
Hittar inga frön. Inget av detta är väl frö, eller?
/p
[attachment=8389:Dahliafrö_eller.jpg]
Margith
13-10-2007, 15:37
Nej tyvärr, Dito Verde, inga fröer så vitt jag kan se, på din bild
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.