Full version: Hur var det nu?
Erika zon 4
Kan man ta bort hanblommorna helt för att främja tillväxten på honblommorna?
saga
Hur ser man skillnad på dem då? Och varför ta bort, är de sterila???? wink.gif
Susanne i Linköping
Honblommorna har ett litet fruktämne bakom blomman, medan hanblommorna bara har ett skaft. Tar man bort alla hanblommorna innan honblommorna befruktats blir det inga zuccinifrukter.
saga
Tittade på mina plantor och de två blommorna som finns nu har fruktämnen, däremot har jag inte sett några hanblommor på mina plantor ännu. Så hur har mina honblommor befruktats? Eller är de inte befruktade ännu trots att fruktämnet växer. Ja, jag vet, jag är en novis... rolleyes.gif
Susanne i Linköping
Fruktämnena brukar växa lite även utan befruktning, men sedan tynar de bort. Även mina zucchiniplantor började med bara honblommor och ett par dåliga frukter som håller på att ruttna bort, men sedan hanblommorna dök upp har det blivit fart.
Jag är bara på min andra zucchinisäsong, men läser man i detta forum lär man sig snabbt! laugh.gif
Erika zon 4
Ja, då ska jag alltså inte ta bort dem då? Hade för mig att nån sa nåt förut att man lika gärna kunde ta bort "hanarna" så de inte stjäl kraft, men det har jag nog tagit ur luften nånstans! laugh.gif
De är så vackra också, synd att de blommar så kort tid, på morgonen innan jag åker till jobbet så blommar de, när jag kommer hem har de vissnat! sad.gif
Susanna
CITAT (Erika zon 4 @ 22-07-2003, 13:12)
Ja, då ska jag alltså inte ta bort dem då? Hade för mig att nån sa nåt förut att man lika gärna kunde ta bort "hanarna" så de inte stjäl kraft, men det har jag nog tagit ur luften nånstans!  :lol:

Hej!
Jag har odlat squash och pumpa i några år men aldrig tagit bort några hanblommor. Skörden har blivit enorm ändå: wub.gif rolleyes.gif

Susanna
Ingrid på Västkusten
Nej nej - både han å hon behövs, det är la bevisat i årtusende nu!

Däremot så kan man när man odlar pumpa å vintersquash ta bort ämnen som bildats om man vill satsa på en enda stor frukt, men det är ju overkill :-)) för vi som vill äta våra frukter!
Kan ha varit det rådet som spökade misstänker jag.
Erika zon 4
Ja det var säkert det rådet som poppade upp i mitt huvud nu i sommarvärmen och ställde till det! biggrin.gif Tack för svaren!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon