Full version: Vintertäckning
kickistina
Jag undrar om någon vet,vad jag ska täcka med i min nysatta(augusti)blommrabatt,löv eller annat? confused.gif
Anna NV Uppsala
Menar du perenner? Jag brukar inte täcka perennerna, men lite löv är säkert bra. Det gäller att ta lite lagom så det inte kan bli en tjock blöt massa sen.
Vissa nysatta plantor kan vilja frysa upp med jordklumpen under våren, när det tinar och fryser om vartannat. man får kolla upp den och vid behov trycka ner dem igen, eller mylla upp med lite mer jord omkring dem. Jag brukar lägga en sten intill en del nysatta plantor. Dels är stenen lite skydd, och dels tror jag att den håller emot när det är risk för uppfrysning.
kerstin z5-6
och ä'nnu är det tidigt -perenner behöver som sagt sällan täcke -täckning görs först när marken nästan tjälat o det är minus alla nätter ..
kickistina
CITAT (kerstin z5-6 @ 07-10-2007, 10:29) *
och ä'nnu är det tidigt -perenner behöver som sagt sällan täcke -täckning görs först när marken nästan tjälat o det är minus alla nätter ..

Tack för svaren,väntar väl lite då att täcka,jag täcker lite med löv då!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon