mboderus
07-10-2007, 08:09
Planterade en "vanlig" rönn för två år sedan, krukodlad och ca 2 m hög. Den står i väldränerad jord i en söderslänt. Den har inte varit vidare grön om somrarna, nu i år såg den rätt ledsen ut. Tappade alla blad i augusti, och nu i oktober sitter det knoppar på grenarna?!?!? Ska det vara såhär, eller har rönnen fått jetlag och tror att det är vår?? Bor i zon 2-3 Nacka/Stockholm.
Anna NV Uppsala
07-10-2007, 09:37
Om du som jag hör till dem som blev utan i sommarens annars frikostiga tilldelning av regn, så kanske den tyckte att sommaren var jättejobbig, relativt nyplanterad som den är. Och nu sen det blev svalare och lite fuktigare är den kanonglad!
Mina rosor såg riktigt eländiga ut i somras när det var torrt och hett, men nu bara spritter de av blomglädje! Och en lite blåblommig rhododendron blommar!
Jag tror på Psas teori, rönnar utvecklar normalt inte stora knoppar på hösten. Annars är svaret på frågan om jetlag att ja, träd kan få det och det kan ta tid innan de kommer in i en annan ljus- och temperaturrytm. Vissa får man till och med avvänja och hjälpa att komma in i den, och vissa får man skydda för att de t ex reagerar så starkt på vår starka vårsol att knoppar och blomknoppar brister innan bin och värme ens hunnit tänka tanken att vakna.
Luckra jorden lätt kring rötterna (från stammen och ut till grenspetsarna) för rönnen och vattna kraftigt vid knoppsprickning och långvarig torka nästa år så kan rönnen ta igen sin korta bladsäsong detta år.
mboderus
08-10-2007, 06:56
Tack för era svar! Kommer att pyssla om rönnen ordentligt nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.