noranettan
07-10-2007, 10:08
Idag har jag planterat ~8 meter lavendelsticklingar. Det räckte precis runt halva min "mossrosrabatt". Jag var i valet och kvalet om jag skulle kruka dom från pluggen eller plantera direkt. Det blev det sista. Hoppas de klarar vintern bra, så får jag väl plantera resten av häcken till våren, om de andra pluggen rotar sig. Senare idag får jag hjälp av maken att sätta ~150 tulpaner i samma rabatt. Jag såg så snygga arrangemang i rosengården på Sissinghurst i våras, där hade de tulpaner i samma färgskala som rosorna skulle få i blomningen. Jag har försökt tänka likadant och beställt massor av purpurfärgade tulpaner från Eurobulb, både enkla och fyllda och en riktigt läcker art. Ska kolla om jag kan få in en bild från Sissinghurst. Blev så himla glad när jag såg att Eurobulb hade precis den (fast den var dyr). Jag ser framför mig hur min mossrosrabatt kommer att te sig i sommar. Fast oftast är ju bilden i huvudet bättre än det som blir i verkligheten, så jag får suga på den karamellen.

Anette
kerstin z5-6
07-10-2007, 11:09
wow

Kommer att blir snyggt i vår

Bild tack !
Citrona
08-10-2007, 10:27
Låter jättesnyggt, Nettan! visst ser man de mest fantastiska lökplanteringar i England, jag minns ett år när jag var i Kew Gardens nån gång i maj, Vita papegojtulpaner glest planterade som liksom svävade över en matta av ljusblå penséer. Så enkelt, men så fantastiskt vackert, det var som vita moln på en blå himmel. Jag försökte härma, men det krävs ju ytor för just den där massverkan.... Jag väntar fortfarande på mina lökar från Eurobulb, kommer de inte idag så skall jag försöka kontakta dem igen, jag har mailat men inte fått svar. Bra planteringsväder idag, ju!!