Full version: purjo
shaman958
jag tycker om att odla purjo, växer långsamt och man kan skörda efter behov. Förra året blev jag rett så besviken över hur lite vitt det var längst ner på stjälken så i år grävde jag en grop på 10cm för sän täcka vartefter med gräs och jord. Ändå blev det rett så litet vitt och mest grönt, typ 10cm vitt och 40cm grönt.
Jag tittar avundsjukt i affärena på dom långa vita purjolökerna som ligger där och undrar hur gör bönderna egentligen? har dom speciella maskiner för att täcka vartefter? hur ofta görs det?

känns som jag får gräva 30-40cm grop för att få dom långa, men småplanterna värkar så sköra..

och ja, jag vet att det inte spelar så stor roll men jag vill ha långa, vita själkar crying.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Vi brukar odla purjo på jobbet (men i år skippade vi den grönsaken) och vi täcker inte alls, många moderna sorter för yrkesodling bildar en hyfsat rak och vit stam även utan att täckas. Vi brukar fröså purjon i pluggbrätt runt mars-april och odlar dem i ett svalare + ljust växthus tills det är dags för utplantering (början av juni) i den riktigt styva leran som vi har att odla på. Vi är KRAV godkända så vi har växtföljd, vi odlar en hel del gröngödsling (så vi odlar inte grönsaker alla åren i växtföljden utan vissa år odlas gröda som samlar in näring till marken) + vi använder gödsel från djur mm.

Lindbloms frö brukar vi ha en hel del fröer från, och de säljer både till yrkesodlare och till privatpersoner. Har för mig att det var Hilari vi hade förra året.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon