Full version: Övervintra fikon
Monica i Nässjö
Jag har försökt söka och läsa mig till men blir inte klokare för det. Fikon är ju lövfällande, varför ska den då övervintras ljust?

Jag har tre alternativ, vilket blir bäst? 1: Mörkt i jordkällare, ca 5grader. 2: Inne i källare med tillskottsljus, ca 10grader. 3. Ute i kallväxthus med isolering runt sig.

Jag vill så gärna klara det här fikonet över vintern eftersom det är mina barns morsdagpresent till mig.
kerstin z5-6
2: Inne i källare med tillskottsljus, ca 10grader.
Går utmärkt -fikonen mognar eftersom jag brukar ha flera till julbordet smile.gif har testat den metoden flera år -i uterum -kan jämföras med din källare eftersom vi har nästan totalmörker nov -feb .. ger ju glasen inte särskilt mkt dagsljus den perioden ..
Monica i Nässjö
Tack Kerstin! Och färska egna fikon till jul, låter mums!

En följdfråga: Löven på min har redan börja gulna och falla av. Normalt? Eller näringsbrist? Jag skulle kanske fortsatt med att näringsvattna om den nu ska stå i källaren?
kerstin z5-6
De släpper dem kontinuerligt, inomhus - vid rätt antal ljustimmar/16 dygn -kommer lika fort nya
Om de har för svalt eller mörkt går de i dvala ett tag -inget av dessa är farligt för plantan -de vaknar i så fall när ljuset blir bättre smile.gif
Blir den en bladlös pinne" dra ner på vattningen så bra roten är lätt fuktad , inte mer
Alexander-VG-zon3
som kerstin säger så är det ljuse-värme som gör om dom tappar eller inte , mina på friland är så gott som blad lösa . fikon ficus carica - växer i både tropiskt och varmtemperat klimat vilket gör att den tappar blad där det blir vinter .

har du den +10c +15c och extra ljuse behåller den bladen .

har du den mörkt -5c 0c så tappar den bladen .

frukterna har den kvar vilket som bara dom mognar inte lika fort i kallt-svalt utrymme plus ger den frukt två gånger på ett år . dom som mognar över vintern och dom som mognar under sommaren .
freddie
Hakar på denna tråden; jag har ett fikonträd (Bornholm) på balkongen i plastkruka, zon 1, Blekingekusten. Jag skulle tro att den går att övervintra på väderutsatt balkong utan problem ev med lite fiberduk/bubbelplast runt krukan. Men min fråga är; behåller den frukten om jag har den ute över vintern?
Alexander-VG-zon3
CITAT (freddie @ 07-10-2007, 18:28) *
Hakar på denna tråden; jag har ett fikonträd (Bornholm) på balkongen i plastkruka, zon 1, Blekingekusten. Jag skulle tro att den går att övervintra på väderutsatt balkong utan problem ev med lite fiberduk/bubbelplast runt krukan. Men min fråga är; behåller den frukten om jag har den ute över vintern?

ja den är härdig i zon 1 oftast utan skydd .
hur pass mycket väder utsatt är den balkongen ?
isiga och kalla öst-nordan vindar är inget fikon gillar . vira in krukan i grön vinterväv eller fiberduk ev plantan om det blåser och är oskyddad balkong . då den även kan frysa ner till mark nivå även i zon 1-3 på friland . tror inte den behåller frukterna utan det är dom som kommer på sommaren som blir till frukt i Sverige mina har aldrig frukter om vintern .
freddie
CITAT (flaxss @ 07-10-2007, 18:40) *
ja den är härdig i zon 1 oftast utan skydd .
hur pass mycket väder utsatt är den balkongen ?
isiga och kalla öst-nordan vindar är inget fikon gillar . vira in krukan i grön vinterväv eller fiberduk ev plantan om det blåser och är oskyddad balkong . då den även kan frysa ner till mark nivå även i zon 1-3 på friland . tror inte den behåller frukterna utan det är dom som kommer på sommaren som blir till frukt i Sverige mina har aldrig frukter om vintern .

Balkongen ligger i rakt österläge dvs sol fram till 13.00. Vindarna har fritt blås, inga träd eller hus skymmer. Balkongen sticker ut dvs har ej väggar på sidorna, däremot skyddas balkongen av ett balkongräcke klätt i plåt ca 100 cm högt + balkongen ovanför. Fikonplantan står (jag tänker låta den stå där över vintern också) intill väggen mitt på balkongen. Balkong ovanför skyddar mot nederbörd. Skall väl funka hoppas jag, men jag kan nog glömma frukt till jul verkar det som!
Alexander-VG-zon3
CITAT (freddie @ 07-10-2007, 19:23) *
Balkongen ligger i rakt österläge dvs sol fram till 13.00. Vindarna har fritt blås, inga träd eller hus skymmer. Balkongen sticker ut dvs har ej väggar på sidorna, däremot skyddas balkongen av ett balkongräcke klätt i plåt ca 100 cm högt + balkongen ovanför. Fikonplantan står (jag tänker låta den stå där över vintern också) intill väggen mitt på balkongen. Balkong ovanför skyddar mot nederbörd. Skall väl funka hoppas jag, men jag kan nog glömma frukt till jul verkar det som!

vira in den i nån väv ,kyliga vindar är inte bra har samma problem själv så jag vet hur det kan bli . att det inte regnar är ett + .
ställ den så nära solen du kan under soliga dagar och på våren , fikonet - efter -5c ett par veckor så virar du in plantan och krukan i någon väv .
hade du bott i Falsterbo hade du inte heller fått mogna frukter till jul om du har den ute om vintern det är för svalt för det att få fram ätbara frukter till jul . dock till nästa sommar kan du hinna få frukter innan frosten dock är öst läge lite för lite sol för fikon .
freddie
CITAT (flaxss @ 07-10-2007, 19:47) *
vira in den i nån väv ,kyliga vindar är inte bra har samma problem själv så jag vet hur det kan bli . att det inte regnar är ett + .
ställ den så nära solen du kan under soliga dagar och på våren , fikonet - efter -5c ett par veckor så virar du in plantan och krukan i någon väv .
hade du bott i Falsterbo hade du inte heller fått mogna frukter till jul om du har den ute om vintern det är för svalt för det att få fram ätbara frukter till jul . dock till nästa sommar kan du hinna få frukter innan frosten dock är öst läge lite för lite sol för fikon .

Japp, tyvärr får den lite för lite sol. Önskar jag hade en söderbalkong... cool.gif
Monica i Nässjö
thanks.gif thanks.gif både Kerstin och flaxss! Nu ska det nog gå vägen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon