Jag grävde upp ett nytt trädgårdsland i våras, på en plats där det i 40 år har slängts allsköns trädgårdsavfall och köksavfall. Jord var det därför gott om, men jorden är inte bra. Alldeles full av pyttesmå förkolnade träflisor t. ex. (askan från öppna spisen har tömts där i alla år tidigare) och jorden är över huvud taget väldigt, väldigt porös. Jag tror det är för lite mull helt enkelt. Odlat lite av varje där i år för att se vad som funkar, och det har kommit upp påde ärter, morötter, lök, dill och squasch - men inget har blivit så där riktigt bra.
Jag vill öka mullhalten och undrar hur man gör det enklast, utan att köpa jord eller annat - jag vill klara det med det som finns i naturen så att säga. Är komockor bra för detta tror ni? Eller är löv och sådant bättre? Gräsklipp?
synpunkter någon?
mvh Eklo
Eva 33c
07-10-2007, 19:45
Min första tanke är att det väl knappast kan vara brist på mullämnen om man slängt trädgårdsavfall på platsen i 40 år?Mull=förmultnade växter? Det som saknas kanske är mineraler, dvs lera/sand ? Lerhalten i en jord avgör jordens förmåga att hålla fukt tex. Kanske kan du få tag på åkerjord att blanda in?
Kogödsel kan nog vara bra ändå, då den innehåller näring. Men vänta med den till våren så inte näringsämnena lakas ut under vintern.
Tror jag, i alla fall.
Anders Roslagen
07-10-2007, 22:35
Jag har också sett det där, att jorden kan vara konstig på något sätt där man slängt kol, det blir liksom torrt och halvsterilt, speciellt där det finns större bitar. Numera siktar jag alltid bort kolbitarna ur aska jag sprider, jag lägger in bitarna i spis och kamin igen.
På sikt tror jag du kan förbättra jorden genom att tillföra allt möjligt annat, både löv och kogödsel men också gräva så att den underliggande jorden - morän, sand eller lera - blandas in mer.
Halvbrunnen (stall- eller ladugårds-) gödsel och sönderklippta höstlöv som du ytluckrar och låter maskarna jobba ner sedan är utmärkta mullämnen!
Mvh
Fenja
Eva i Västerås
08-10-2007, 07:51
Aska är typiskt sånt som är nyttigt i små mängder, men giftigt när det blir alltför mycket.
Lagom är som florsocker på en kaka, vår och höst.
Mer än så fräter och ger väldig obalans i jorden. och - har det varit för mycket aska så har du överskott, inte underskott på mineraler.
Jag tror visst att mullämnen är rätt metod. Kompost, löv, halm, ko- och hästgödsel är alla jättebra, gärna blandat.
Mineralerna kommer att tvättas ur jorden av regn och snö, men det tar nog några år. Med tillförsel av mullämnen och omblandning kommer du att få bättre skördar för vart år.
Men vänta några år med att lägga på mer aska.
Tack för kloka svar, ja någon aska kommer aldrig mer att hamna där, så mycket är säkert. Tror ni jag ska försöka gräva ner mullämnen (typ kodynga, löv, tång...) eller räcker det att lägga ett tjockt lager ovanpå?
mvh Eklo
kerstin z5-6
08-10-2007, 10:39
Lägg på lagret och försök grepa ner en del -så blir det snabbare bra jord, löv o tång nu ovanpå -Kodynga i vår -grepa ner
CITAT (kerstin z5-6 @ 08-10-2007, 11:39)

Lägg på lagret och försök grepa ner en del -så blir det snabbare bra jord, löv o tång nu ovanpå -Kodynga i vår -grepa ner
Tack för goda råd.
Måste köpa en grep, man vill ju ha en grep men det är ju så jobbigt att släpa på buss och båt. Nu får jag slå till, ingen återvändo!
mvh Eklo
Aqvakul
21-10-2007, 21:45
Instämmer med Fenja! Välbrunnen stallgödsel, löv- och gräsklipp gör susen både på mullhalt och struktur. De lärde hävdar att hästgödsel är bättre på lerjord, medan kodito gör sig bättre på sandjord. Lite av finessen är halmen som ger struktur. Har du någon gård i närheten så brukar det alltid ordna sig. Billigare och bättre än påsjord. För så där en trettio år sen försökte jag med att gräva ner en massa torvmull i min tämligen sandiga trädgård. Det var inte särskilt framgångsrikt. Det liksom bara försvann. Månne lilla torvmullsätaren var framme och försåg sig.
Nä nu börjar jag tappa stilen. Dags att knyta sig.
Anders
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.