lena:-)
Jag har börjat att göra "iordning" pelargonerna för vintervilan. Ute är det ju 6-12 grader varmt fortfarande men det kan ju lätt slå om till kyligare väder. Ställer jag in dem i förrådet nu så blir det ju betydligt varmare... Är det dumt att vänta tills det blir ca 5 grader ute innan man ställer in dem eller hur gör ni? Jag har tokdåligt med plats så jag väntar gärna tills sista stund...som om det fanns mer plats då innocent.gif
HelenN
hej hej! Jag har redan tagit in mina pellisar.........ställde dem i toalettfönstret naughty.gif
buzz
Ska du ta in dem i ett garage som är lite halvvarmt så kommer pellisarna att behöva _mycket_ ljus.
Jag har 14 grader i mitt garage och jag hade några i ett källarfönster förra året. Hälften överlevde där. Av de jag ställde lägre ner och som inte fick ljus överlevde bara de i stora krukor som hade hunnit rota sig rejält. Alla de andra dog.

I år ska jag ha alla under ljusrör. Har ett gammalt köksbord i garaget som jag ska ha ett dubbelt ljusrör över. På så vis kommer de flesta att klara sig i år.

Dra ner på vattningen nu. De ska vara nästintill torra när du sätter in dem. Annars ruttnar de lätt.
JAg ställer in dem i ett förråd som är frostsäkert...isolerat och med element som håller +5 grader
skogstroll
jag tog in min för sådär 2 v sen och den blommar som en vansinnig.. har ingenstans att ha den svalt så den får orka med att vara inomhus
Floppy
Har också tagit in mina men mest pga av att vi hade vandaler här och som hade kastat varenda en i buskaget och de som jag hittade vågade jag inte ha kvar ute så de fick komma in på en gång...och det var för ca 1 månad sen...
...jag har dem inomhus under lysrör för jag provade att ha dem ute i förådet tillsammans med mina änglar förra året och alla pellisar dog tyvärr så nu får de så lov att vara inomhus...
Önskar jag hade plats för dem inomhus men då kommer kaoset att vara totalt.....Förra vintern så ruttnade nog hälften bort eftersom de var så våta nåär jag ställde in dem, nu skall jag vara försiktigare..de får bara lite vatten nu och jag har ställt undan dem för regnet. Till nästa helg kommer nog alla att vara i förrådet...
inglan
Än är mina ute, men nu står alla uppe på altan, under tak och övertäckta när jag tror det blir frostnätter. Väntar nog några veckor till, men jag har iaf gjort iordning i tvättstugan där de ska stå, tyvärr har jag rätt mörk och varm förvaringsplats men de brukar överleva!
Tycker att de står så fint ute än, de brukar inte gilla att komma in, de tappar alla bladen osv i protest. rolleyes.gif

Häslningar Inlgan (zon 3)
anna_rispan
Halloj! Jag kom på att jag hade en stor pelargon ute på balkongen. Tog in den nu så den får stå på diskbänken o bli lite varmare. Tror ni att den kan överleva??
Jeanette/västra götaland
Om den överlever beror på hur kallt den haft det.

Förra året hade jag snö på mina pellisar en morgon och beslutade då att det var dax att plocka in dem. Alla klarade sig.

Om den frusit såpass att detn blir sladdrig hade jag klippt bort det sladdriga och sparat resten.
Alexander-VG-zon3
mina är ute än , dom klara oftast ett par lätta frost nätter . har haft mina ute i två frost nätter nu och dom blommar lika fint än utan att ens se hängiga ut .mina åker in i vinterförvaring när det börjar bli hård frost på nätterna . nästa vecka ska det ju bli mildare så varför då ta in dom . sen åker dom ut lika tidigt på våren redan i feb-mars .

CITAT (lena:-) @ 07-10-2007, 22:06) *
Önskar jag hade plats för dem inomhus men då kommer kaoset att vara totalt.....Förra vintern så ruttnade nog hälften bort eftersom de var så våta nåär jag ställde in dem, nu skall jag vara försiktigare..de får bara lite vatten nu och jag har ställt undan dem för regnet. Till nästa helg kommer nog alla att vara i förrådet...

är dom väldigt våta tar du och sköljer veck jorden om rötterna . sen så plantera du om dom i så-kaktus jord - klart dom är torra och klarar övervintring bättre . till våren igen byter du då jord till den dom verkligen vill ha
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon