Ulla-Kajsa
07-10-2007, 12:13
Mina pionblad står aldrig länge med gröna blad. De torkar och står som torra bruna växtruiner hela sensommaren.
Varför är det på detta viset?
Jag bor i Zon 1, jorden är sandjord som jag förbättrar med gräsklipp regelbundet. Rabatten står i full sol. Jag har pioner som står i halvskugga, de bladen vissnar- torkar också tidigt.
När jag läser om pioner menas det att bladen står fint hela sommaren och ofta ändrar färg på hösten.
Men inte hos mig. Det är trist att se dessa bruna torra blad.
Gör jag bäst i att klippa ner dem nu innan vintern eller spelar det ingen roll om jag i stället gör det till våren?
Pioner vill ha ganska mycke vatten. De kanske står för torrt helt enkelt.
Lady Hamilton
07-10-2007, 13:51
CITAT (Ulla-Kajsa @ 07-10-2007, 13:13)

........Gör jag bäst i att klippa ner dem nu innan vintern eller spelar det ingen roll om jag i stället gör det till våren?
Klipp ner Pionerna till våren Det mår de bäst av. I övrigt håller jag med Maris S
CITAT (Lady Hamilton @ 07-10-2007, 14:51)

Klipp ner Pionerna till våren Det mår de bäst av. I övrigt håller jag med Maris S
Jag klippte ner mina i år,brukar inte göra det på hösten men det blir så skäpigt och sladdrig ner bladen har frusit.På vårvintern lägger jag lite granris över mot vårsolen.
Lady inte är det väl jul än
Lady Hamilton
07-10-2007, 16:32
CITAT (renate @ 07-10-2007, 17:24)

.....Lady inte är det väl jul än
..........jo snart så
Ulla-Kajsa
07-10-2007, 17:51
Trodde det kunde vara för att de står för torrt - men här är ju torrt överallt!!!
Vi har egen brunn med knapp vattentillgång så det går bara att vattna i växthuset.
Pionerna blommar fint innan de torkar så jag får leva med att bladen vissnar "för tidigt".
Klippa ner nu och ha på granris var en fin idé
CITAT (Ulla-Kajsa @ 07-10-2007, 18:51)

Trodde det kunde vara för att de står för torrt - men här är ju torrt överallt!!!
Vi har egen brunn med knapp vattentillgång så det går bara att vattna i växthuset.
Pionerna blommar fint innan de torkar så jag får leva med att bladen vissnar "för tidigt".
Klippa ner nu och ha på granris var en fin idé
Du kan mylla ner gödslad torv runt pionerna nu på hösten eller i vår, så håller marken fukten bättre.
Anna NV Uppsala
08-10-2007, 11:45
Jag har samma elände med mina pionblad. Det kommer bruna fläckar, och sen vissnar alltsammans. Jättefult. jag tror det är en svamp. Det finns mer beskrivet på AoTs för tillfället strandade forum (ombygge). Men om AoTs forum överlever flytten så kan man där gå till Trädgårdslistor, och välja listan Trädgårdsskötsel, och sen leta sig fram till Pioner, och nån underrubrik om sjukdomar eller så. Till nästa sommar tänker jag testa att vatnna på bladen med Atamonlösning, det sägs hjälpa mot diverse svampåkommor. Funkar inte det så tror jag att jag flyttar pionerna till något undanskymt ställe, de vissna bladen eller tomrummen efter dem är inte så kul.
Lena i Torslanda
08-10-2007, 12:51
Jag har pioner på ett flertal ställen och har till min förvåning märkt att den som har den absolut bästa höstfärgen och heller aldrig får mögelangrepp är den bondpion som står in min allra lerigaste rabatt. Nästan ren blålera och marken blir som betong när det är torrt. Just nu flammar den i rött som den vackraste lönn.
Inga från Närke
08-10-2007, 16:12
Pioner tycker om lerblandad jord. Jag har upphöjda rabatter med med lerblandad.
Ulla-Kajsa!
Till nästa sommar skaffa en tunna att ha regnvatten i så har du att vattna med vid torrperioder, det är mycket värt än att ta av det egna dricksvattnet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.