Full version: Häggmispel?
UNL
Jag har nu sett hur enormt vacker häggmispel är på hösten (är novis inom det mesta gällande trädgård)
och vill nu ha sådan.
Vi ska sätta staket runt vår tomt nästa smmar och det vore vackert med buskar innanför staketet på hela eller deöar av sträckan.
Häggmispel verkar bra. Det behöver inte vara en tät häöck utan snarare friväxande buskar.
De finns på flera ställen här uppe så de verkar härdiga (zon 6)

Hur stora är de när man köper dem?
Finns det olika sorter?
Vad kostar dem?
Är de svårskötta?
När planterar man dem?
Ska de beskäras och när (eller beror de på vilken form man vill att de ska ha)?

Jag är väldigt förtjust i växter som får vackra höstfärger och denna "brinner" i trädgårdarna nu så den vore häftig.
Har ni andra idéer.

Funderar också på vildvin klättrande på en vägg, men läser både bra och dåligt om den idén.

/U
Lotta i Gbg
De har lite olika fina höstfärger, se till att få en som är känt bra. T ex den här häggmispeln. E-plantor är utvalda, du kan hetta fler på deras hemsida.
Cilla
Häggmispel kräver ingen annan skötsel alls än bevattning de första åren vid torka, och ja det finns olika sorter som du bl a kan se på www.eplanta.com som nämndes tidigare.

Det finns många andra buskar med granna höstfärger; benved, oxbär, berberis, osv. Och buskar med granna grenfärger, korneller t ex.

Vad du kan plantera beror på var i landet det gäller och vilken jordmån du har.
Jan Lindgren
Hej!
Du kan köpa storfruktiga häggmisplar med goda bär. Det kanske är lite skojigare än de vanliga. Den som anses bäst till att äta färsk är sorten Martin.
MVH
Jan Lindgren
Sommartorparn
Jag har själv satt häck av 'bärhäggmispel' (Amelanchier alnifolia Fk Alvdal E). Är halvnöjd. Blomningen är fin. Något senare än prakthäggmispel (samtidigt med äppelträden) o ganska kort jämfört med andra blommande buskar.
Bären är väldigt goda! Smakar som blåbär men större o med lite mera tuggmotstånd. Höstfärgen är orangegul och kommer tidigt, redan i Augusti.
Den stora besvikelsen är att busken fäller sina blad väldigt tidigt på året jämfört med andra buskar. Jag tror prakthäggmispeln är bättre på den punkten. Som häck skulle jag nog hellre valt prakthäggmispeln: snyggare blomning, praktfullare höstfärg i rött. Bärhäggmispeln rekommenderar jag för bärens skull i första hand.

Gå in på
http://www.eplanta.com/
och titta i deras sortimentslista. Dom har ganska bra växtbeskrivningar o bilder på dom olika häggmisplarna och på andra buskar. Om man vill ha till en häck så är det viktigt att man får plantor med samma ursprung. Man beställer 'häckplantor' i sin plantskola och får dom levererade så här års för plantering. Barrotade i knippen om 10 st är det billigaste. Kräver dock mera omvårdnad i början än krukade plantor. Finns olika storlekar. Ju större desto dyrare. Om du bara vill ha en rad med buskar och vill att dom snabbt ska bli stora kan du köpa krukade plantor ur plantskolans vanliga sortiment, men då blir varje planta betydligt dyrare. Ang priser, hör med plantskolorna på din ort o fråga vad dom kan ta in som beställningsvara (hela e-plantssortimentet brukar inte finnas i lager men borde kunna gå att beställa)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon