Full version: Beskärning av buskar
Fröis
Hjälp!!! confused.gif

Hur ska jag göra med mina buskar??

När ska de beskäras och hur?

Forsythian och Jasminen är gamla och ej beskurna på några år.
Kornellen, mispeln och tryn är planterade i våras.

Titta gärna i mitt album på buskarna!
jasmin.jpg

Forsythia.jpg

EKLO
Den enda jag har erfarenhet av är Forsythian - den beskär du efter blomningen på våren. Och tänker på att den blommar på grenar som är minst två år gamla.

mvh Eklo
Alexander-VG-zon3
Jasmin- heter schersmin , philadelphus - skär ner den till 20cm i en kulle form och lägg över jord . och gör så vart 3år . beskär under vårvintern och sen underhålls beskär den med att ta bort äldsta grenar .

forsythia- ta bort dom äldsta grenar som inte blommar längre . du kan även skära ner den till 20cm i en kull form och lägg jord över stumparna men då kommer den inte blomma den våren utan nästa .

guldkornell- heter väl gull ? - beskär på vårvintern och då ta veck äldre grenar så du hela tiden spara unga färg rika grenar .

koreansk try - beskär under vårvintern , du behöver inte beskära denna mer än forma den till ett träd om du så vill .

häggmispel- beskär inte .

Fröis
Tack för råden! Som ni märker är jag lite grön i mina fingrar.

anna rolleyes.gif
Wetter
Hej!!
Forsythia den kan du glesa ut eller ta av en liten bit från märken. Jag ha de nog glesat ut den så det inte skulle bli så kalt mot planket.

Schersmin beskär du på vår vintern du kan gallra den dom äldsta grenarna på 15-20 cm höjd.

Cilla
Ingen av buskarna på bild ser särskilt gamla ut i mina ögon, däremot kan jag tänka mig att det kan bli torrt för schersminen intill väggen och att den behöver vattnas på sommaren för att själv orka föryngra sig.

Men man kan lägga ned en massa klippjobb också på blommande yngre buskar om man vill. Vill man påskynda föryngring måste man dock i torra lägen också vattna om det ska ha god effekt.

Schersmin rukar jag ta mycket gamla dåligt blommande grenar ända ned vid marken på vårvintern. Om busken också vattnas får man snabbare förngring då, men de skott som kommer upp tar några år på sig att gå i blom.

Forsythia kan man forma efter blom eller få att förgrena sig om man beskär där man vill ha förgrening efter blom. Vill man ha snabbare föryngring är det vårvinter som gäller. Men att det skulle vara nödvändigt för den relativt unga grentillväxten på din buske tvivlar jag på - om du vill ha den rikblommande alltså. Hos mig i zon 3 måste en forsythiagren bli tre år där den blommar.

Korneller behöver man bara beskära om man tycker att grenarna barkar sig och tappar färg. Är den gles - vattna och luckra jorden istället.

Try brukar jag inte göra annat än eventuellt ta bort döda grenar i, jag tycker att den sköter sig bra själv.

Förutom detta med att också buskar behöver vatten när torkan blir långvarig eller de står i begränsat jordutrymme eller intill vägg eller breg som gör att jorden torkar ut snabbt.

Generellt kan man sköta mycket av föryngringen och friskheten hos sina buskar genom vattenslangen, inte med sekatören.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon