Annie-72
07-10-2007, 14:42
Hejsan!!
Pionens frökapslar står kvar.. Hur tar jag rätt på dem på bästa sätt... Det är främst trädpionen jag funderar på men det kanske är samma sätt för dem alla..//Annie
Lena i Torslanda
07-10-2007, 15:05
Pionfrö sås med fördel så färska som möjligt så ta du och så fröna direkt. Vanlig såjord funkar utmärkt. Täck med grus eller grov sand och ställ ut sådden på ett skyddat ställe och låt den inte torka ut. Första året får du bara en rot och inget ovan jord, år två dyker det första bladet upp.
Annie-72
07-10-2007, 15:28
Hej Lena och tack för snabbt svar.. Hur menar du skyddat läge.. mot blåst och kyla eller... Kan jag gräva ner krukorna runt den befintliga pionen eller??
Lena i Torslanda
07-10-2007, 15:42
Med skyddat läge menar jag att de inte ska stå allt för öppet så att de riskerar att torka ut. Jag brukar ha mina krukor nergrävda i en pallkrage som står skuggigt och vindskyddat. Om man vill så kan man lägga ett nät över också för att slippa eventuella besök från fåglar, möss och katter.
Annie-72
07-10-2007, 15:46
Ja, det lät ju klokt men då får de nog vänta tills nästa år.. för detta hinner jag inte fixa med år... Tack iaf..//Annnie
Lena i Torslanda
07-10-2007, 15:49
Neeejjj - du måste givetvis inte göra så, jag ville bara berätta hur jag gör. Det blir jättebra om du gräver ner krukorna var som helst där du har plats. Lägg över lite löv som skydd så funkar det säkert alldeles utmärkt.
Jag gjorde en liten såbädd direkt i pionrabatten.4 bräder som sarg,jorden blandade jag med grov sand och så sådde jag,satt etiketter så klart,ska lägger ormbunkdsblad över som skydd.Ferdigt,det är bara att vänta,pionen ger skydd mot solen senare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.