Monica J
21-07-2003, 12:18
Hej!
Läste om vinrankor i forumet och ska nog försöka mig på en Zilga tror jag. Är det en bra sort om jag bor i Stockholm?
Läste att den ska vara självfertil, stämmer det? (Jag har bara plats för en planta.)
Kan jag plantera perenner framför vinrankan i rabatten?
Är det en bra ide att låta rankan klättra i taket på uteplatsen? Den kanske drar till sig mycket getingar, i så fall sätter jag den vid husväggen istället...
Bör den sitta så soligt det bara går eller funkar lite skugga med?
Såg i ett inlägg att en Zilga blev 3 meter bred, kan man hålla den mindre genom att klippa ner eller blir det ingen skörd då? Hur många år tar det innan det blir druvor?
Alla tips mottages tacksamt!
Monica
Åsa, mälardalen zon 2
21-07-2003, 16:55
Zilga är en bra sort långt upp i sverige den är mycket härdig. Det räcker med en planta för att det ska bli frukt. Vinrankan är ganska starkväxande men det går bra att ha lite växter i närheten de flesta av rötterna går ganska djupt ner i marken själv har jag 2 pioner nära + jag har smultron som marktäckare och en backsippa som blev planterad där för flera år sedan då jag förköpt mig och inte hittade någon annan plats. Min vinranka sitter soligt. Staketvindruvor föredrar jord med lägre pH men de verkar även klara sig i jord med högre pH.
Zilga kan nog gå att forma så den blir lite smalare men man bör nog inte kapa ner den helt, någon form av stomme (stock) bör man nog försöka bygga upp. Årsskotten kan bli mer än meterlånga men när man ser att frukterna börjar bildas kan man pincera in skotten så att den blir lite mindre. All hård beskärning inpå äldre ved ska göras på senhösten innan jul, vinrankor är blödare.
Har aldrig tänkt på om den drar till sig getingar.
Hur lång tid det tar innan växten börjar producera beror mycket på hurpass stora plantor man sätter men ofta tar det 3-4år. Själv har jag 2st staketvindruvor köpta som rotade sticklingar och de tog ca 5år innan de började producera.
Som mest har min zilga haft ca 100klasar så en planta kan räcka långt.
Hej,
Jag har en Zilga som jag satte hösten 2001. I år har den ca 30 klasar på gång (ärtstorlek på druvorna just nu). Står soligt, men blåsigt, zon 2.
Lerig jord, också pioner vid fötterna.
Jag har 2 (snart 3) vertikala huvudstammar upp, och ut från dessa var 20-30 cm horisontella sidogrenar som bär druvklasarna. Läste att varje gren inte skall bära mer än 2-4 klasar, så jag har "sommarpiercat" för ca 1 månad sedan - kortat in alla sidogrenar 2 blad utanför lämpligt antal vinklasar. Antar att man gör detta för att engergin skall gå till att göra vindruvor istället för tillväxt.
Nu ett problem - där jag beskurit kommer nytt skott som på 1 månad hunnit bli upp till en meter på många håll. Detta är en MYCKET livskraftig staketdruva, blir bred o buskig. Hur mycket/ofta under sommaren skall man egentligen beskära tro?
Hur lik vindruva är den när det gäller beskärning? (jordvalet är ju helt annorlunda, och staketdruva nämns sällan i mina böcker)
Heja Zilga! (Åsa, är de goda?)
Lala
Åsa, mälardalen zon 2
27-07-2003, 15:22
Zilgan smakar lite blåbärsaktigt jag tycker den är god även om det är lite jobbigt med kärnorna.
Staketvindruvor går att ha lite vildare, de har ett buskigare växtsätt så det är nog enklast att ha en lite vildare form och gallra bland grenarna istället för att försöka forma den till en stramare form. Min "vanliga" vinranka skjuter inte så enormt mycket skott nertill och den håller sig lite stramare. Men själva huvudreglerna för vindruvebeskärning kan man ju använda på Zilga ex. all hård beskärning utförs på senhösten innan jul, man pincerar skott under sommaren, skott som har klasar pinceras efter 1-2 blad efter sista klasen de skott som inte har klasar pinceras in så att enbart 4-5 blad återstår på skottet etc.
Man kan behöva pincera flera gånger under sommaren ifall växten har en stor växtkraft.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.