Full version: Stamma up ros ?
Susanne i gläntan
Hej, jag tänkte försöka stamma upp en ros. Hur ska jag göra? Fick rosorna från Odla i veckan, alla är planterade utom den jag ska försöka stamma upp. Ska jag sätta den i en stor kruka? Övervintra i jordkällare? Tacksam för hjälp g.gif
EvaMJ
Varför vill du inte plantera ut den? Om du ska stamma upp en vanlig ros är den ju inte känsligare än om den får växa som vanligt.
Till skillnad mot de man köper som har ympstället uppe på stammen.

kerstin z5-6
Håller med -plantera den där du vill ha din stamros , och starta beskärningen först i vår
Kajsa
Vad är det för sort du ska stamma upp ?
Susanne i gläntan
Jag har inte riktigt bestämt var rosen ska vara, därför tänkte jag att jag kunde börja med en kruka. Men jag får nog tänka om och hitta en plats. Jag kan ju alltid flytta den i vår. Rosen ska bli mitt expriment är Henry Kelsey.

Susanne i gläntan
Anna NV Uppsala
Susanne, om du har fått en rättmärkt Henry Kelsey så kan den möjligen vara lite vek och gänglig i grenarna. men om du har fått en John Cabot, som nästan jämt säljs som Henry Kelsey numera, så är den stadig och bra i grenarna, känns om att den skulle passa bättre.

Roslistan i AoTs nya forum börjar möjligen bli lite användbar, så det kanske går att få fram beskrivningarna på hur hur man skiljer dessa båda åt.
Susanne i gläntan
Tack Anna, ska kolla i listorna och jämföra, såg att roslistan på AOT är tillgänglig nu.

Susanne i gläntan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon