|
Mina krukväxter har inte fått ny jord på bra länge, de flesta iaf. Har inte haft möjlighet av olika anledningar. Så därför har jag nu en massa växter i för små krukor, eller med för lite jord osv... Jag har ju lärt mig att man ska plantera om på våren, brukar passa på i januari-februari för det mesta. Men är det helt galet att göra det nu? Börjar snart bli lite att göra så man kunde ju liksom passa på...
Alexander-VG-zon3
07-10-2007, 17:03
kvittar i vad dom står i nu , dom kommer inte växa så mycket mer längre så vänta till våren i feb-mars är en bra tid
Krolliljan
07-10-2007, 17:31
Jag brukar plantera om nästan alla krukor på försommaren men hann bara med hälften innan den regniga sommaren kom och så blev det inte mer. Men tusan nästa helg tar jag resten. De blir säkert glada. Jag har massor av nya skott och måste dela dem.
Fast å andra sidan så går ju krukväxterna en tuff tid till mötes nu - jag menar; lite ljus, torr luft och elementsvärme underifrån... Jag tror att jag skulle ha satsat på omplantering, i alla fall för de som jag är mest rädd om - även om det blir vilotid för många av dem nu.
Alexander-VG-zon3
07-10-2007, 17:43
CITAT (Betty @ 07-10-2007, 18:32)  Fast å andra sidan så går ju krukväxterna en tuff tid till mötes nu - jag menar; lite ljus, torr luft och elementsvärme underifrån... Jag tror att jag skulle ha satsat på omplantering, i alla fall för de som jag är mest rädd om - även om det blir vilotid för många av dem nu. tror du det blir bättre av att störa rötterna och ge dom massa näring ? låt dom va nu och hjälp dom så gott det går och plantera om till våren . dom kommer ändå inte växa=dom behöver inte större rot utrymme eller näring .
TAck för era svar. Jo det låter ju logiskt... Motsättningen näring-vinter kanske inte är så lyckad... Var mest sugen på att hugga tag i det för jag har mängder av clivior som jag skulle vilja dela och ge bort för å få plats med nåt annat än clivia... Men det är nog bättre att vänta till efter årsskiftet.
Det är absolut inga problem att plantera om krukväxterna nu, så länge de står ljust o varmt inomhus och får vatten regelbundet växer växterna. Så plantera du om dom!
Jag planterar om mina krukväxter året om om det behövs! Ingen verkar ha farit illa av det. Mvh Fenja
Jag brukar nog plantera om närsomhelst på året, om det behövs. Ingen har dött av det ännu iallafall. Men som någon redan skrev, om det är något du är rädd om skulle jag kanske vänta till våren.
CITAT (flaxss @ 07-10-2007, 18:43)  tror du det blir bättre av att störa rötterna och ge dom massa näring ? låt dom va nu och hjälp dom så gott det går och plantera om till våren . dom kommer ändå inte växa=dom behöver inte större rot utrymme eller näring . Ja jag tror det blir bättre av att ge rötterna mer jord så att de lättare behåller fukt än att låta dem torka ihjäl i för lite jord och elementvärme. Jag planterar om mina krukväxter helst på vårkanten men om de har för lite jord så planterar jag om vilken tid som helst på året. Risken är större att de torkar ihjäl om jag låter bli. Ingen av dem har farit illa av att planteras om vår som höst under de dryga trettio åren jag hållit på så. Mina pelargoner t.ex. har växt massor i sommar och de allra flesta av dem har för lite jord nu när jag tog in dem för vintern. Jag har inget svalt rum att låta dem vila i så jag planterar om dem och ger dem extraljus under vintern. De blommar hela vintern och sen hela sommaren med.
Kanske jag ska ta de som har det sämst då iaf... En clivia har så mycket rötter nu så att jorden åkt upp ovanför krukkanten, hopplöst att vattna...
Clivior tål det mesta, så den skulle jag inte tveka att kruka om!! Mvh Fenja
Jo, det har du rätt i... Annars hade jag inte haft så många, rätt duktig på att dräpa ut mina växter
Det gäller bara att välja rätt sorter Tosan  Sådana som tål att vattnas sällan och torka ut hårt är min modell. Mvh Fenja
Hehe, jo mina får vackert lära sig... Eller dö
Felicia
08-10-2007, 13:54
Jag brukar också plantera om när som helst, när det behövs och jag har aldrig sett att dom mått dåligt av det. Brukar annars försöka plantera om dom flesta på försommaren. Dom säger ju man ska göra det i februari-mars men jag tycker det funkar lika bra på försommaren och då kan man ju hålla till ute och söla på bäst man vill
CITAT (Tosan @ 08-10-2007, 14:45)  Hehe, jo mina får vackert lära sig... Eller dö  Skön inställning! Jag orkar inte heller hålla på och pjoska, föredrar tåliga innomhusväxter - man har ju ändå inte tid med dem under sommarsäsongen när man står som en u-makaron i rabatterna.
Nej precis, det är ju det. När jag bodde i lägenhet gick jag omkring och pysslade med mina krukväxter, gav dem näring regelbundet och duschade dem ofta. Nu när jag har hus och barn bryr jag mig knappt om dem alls, har de tur får de vatten... Det är ju så mycket roligare att pyssla ute
Felicia
08-10-2007, 15:33
Jag tror dom kan må bra av lite tuffa tider också Ser bara i vår stuga, där kan dom få vara utan vatten bra länge mellan varven, en par, tre veckor ibland och så är det ganska kallt då vi inte är där, bara underhållsvärme, men dom Saint Paulia som jag har där har massor med stora blommor och samma med Fredskallan, massor med blommor och mörkgröna, friska blad. Hibiskus och garderobsblomma gick däremot inte så bra att plåga så, dom tålde nog inte att det blev för kallt inne så dom dog Och hemma så får dom vatten när dom ser hängiga ut
Ja största pärsen för våra krukväxter är nog den ständiga undervärmen som de flesta tvingas stå ut med, framförallt vintertid, när de dessutom inte får så mycket ljus heller.
CITAT (Tosan @ 07-10-2007, 23:46)  Kanske jag ska ta de som har det sämst då iaf... En clivia har så mycket rötter nu så att jorden åkt upp ovanför krukkanten, hopplöst att vattna... Det är ju just då man ska plantera om denna växt eller.........
Det känns ju faktiskt som det börjar va dags då, eller hur?
Alexander-VG-zon3
08-10-2007, 21:24
CITAT (Betty @ 07-10-2007, 23:05)  Ja jag tror det blir bättre av att ge rötterna mer jord så att de lättare behåller fukt än att låta dem torka ihjäl i för lite jord och elementvärme. Jag planterar om mina krukväxter helst på vårkanten men om de har för lite jord så planterar jag om vilken tid som helst på året. Risken är större att de torkar ihjäl om jag låter bli. Ingen av dem har farit illa av att planteras om vår som höst under de dryga trettio åren jag hållit på så. Mina pelargoner t.ex. har växt massor i sommar och de allra flesta av dem har för lite jord nu när jag tog in dem för vintern. Jag har inget svalt rum att låta dem vila i så jag planterar om dem och ger dem extraljus under vintern. De blommar hela vintern och sen hela sommaren med. men dom växer inte på hösten eller vintern då behöver dom inte mycket vatten eller näring där av onödigt med att plantera om på hösten . man stör rötterna vilket är en påfrestning när allt annat är skit för dom på vintern plus det är inte logiskt att ge dom näring på hösten-vintern vilket man gör när man plantera om dom . vattna går alltid göra hur mycket rötter där än är . bara doppa ner dom i en spann . man vattnar ju inte mycket om vintern då är det större risk att dom ruttnar då dom inte är i en tillväxt tror det är tvärt om att risken är större att dom ruttnar om vintern än torkar ihjäl . till våren behövs näringen och omplantering inte nu . vem vill ha veka skott nu ? som kommer nu innan solen helt försvinner
Hej Jag tycker för klara varför det är inte bra att man om planterig nu på grund att många sugrötter förstörd och växter orkar inte gör nya på den här tiden, det är inte bra när man gör omplantering i mar jag mena om man göra omplantering från mark till mark, men om man ska göra omplanterig från krukor till marken eller från krukor till krukor kan man gör hela året men måste man ta försökte, vattna blomma först sen ta ut blomma mycket försökte för att sugrötter inte förstörd. Lycka till
CITAT (flaxss @ 08-10-2007, 22:24)  men dom växer inte på hösten eller vintern då behöver dom inte mycket vatten eller näring där av onödigt med att plantera om på hösten . man stör rötterna vilket är en påfrestning när allt annat är skit för dom på vintern plus det är inte logiskt att ge dom näring på hösten-vintern vilket man gör när man plantera om dom . vattna går alltid göra hur mycket rötter där än är . bara doppa ner dom i en spann . man vattnar ju inte mycket om vintern då är det större risk att dom ruttnar då dom inte är i en tillväxt tror det är tvärt om att risken är större att dom ruttnar om vintern än torkar ihjäl . till våren behövs näringen och omplantering inte nu . vem vill ha veka skott nu ? som kommer nu innan solen helt försvinner No hard feelings men tyvärr Linus, jag håller ändå inte med dig. Jag tror inte att den lilla störning man utsätter rötterna för vid omplantering på hösten är så stor att det har någon betydelse för krukväxtens fortsatta levnad. Tvärtemot dig så tycker jag att krukväxter oftare dör/far illa av torr inomhusluft i kombination med undervärme och ljusbrist under vintern än av att de vattnas för mycket så de ruttnar. Det är min erfarenhet. Jag håller med dig i princip att krukväxterna inte behöver extra näring under vintern när de flesta sorter ändå ska vila. Och att den optimala tiden för omplantering är på våren när ljuset återvänder. Men om man har t.ex. klivior som håller på att krypa upp ur krukorna nu så är det absolut ingen fara för dem att planteras om nu, tvärt om. Den här tråden handlar ju ursprungligen om Tosans Clivia som håller på att krypa ur krukan - Klivior tål tuff behandling, det ska mycket mer till än en höstplantering för att få död på en sån!
CITAT (flaxss @ 08-10-2007, 22:24)  men dom växer inte på hösten eller vintern då behöver dom inte mycket vatten eller näring där av onödigt med att plantera om på hösten . man stör rötterna vilket är en påfrestning när allt annat är skit för dom på vintern plus det är inte logiskt att ge dom näring på hösten-vintern vilket man gör när man plantera om dom . vattna går alltid göra hur mycket rötter där än är . bara doppa ner dom i en spann . man vattnar ju inte mycket om vintern då är det större risk att dom ruttnar då dom inte är i en tillväxt tror det är tvärt om att risken är större att dom ruttnar om vintern än torkar ihjäl . till våren behövs näringen och omplantering inte nu . vem vill ha veka skott nu ? som kommer nu innan solen helt försvinner Faktiskt tror jag risken att de ruttnar är mindre på vintern när de står ovanför glödheta element... Man får va mer noga att vattna vintertid här uppe faktiskt. Luften är för det första ruskigt torr när det varit kallt ett tag, vid -35 blir den nästan elektrisk, dessutom går värmen på max. På sommarn är det ju ganska fuktigt i luften, och ingen värme i elementen. Hur som helst så tänker jag ta iaf cliviorna nu och kolla resten hur illa de har det. Några clivior får åka ner i källarn på undantag till nyår efter ett råd jag fick för att få dem i blom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|