Lilla Birka
Den var för stor att skicka, försöker med komprimerad mapp. Hur ska jag göra för att få fram bilden, den är på 1.24MB
Boxer
vilken stubbe?
Lilla Birka
du var för snabb, jag har inte lyckats få med bilden, det verkar inte heller som jag klarar det
Det rör sig alltså om en stubbe efter en gran som växt till c:a 10 cm på ena sidan bara med en enda årsring
renate
Du måste minskar storleken på bilden i ett bildbehandlingsprobram,tex Photo Shop,men det funns fler som är enklare.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Lilla Birka @ 07-10-2007, 18:17) *
du var för snabb, jag har inte lyckats få med bilden, det verkar inte heller som jag klarar det
Det rör sig alltså om en stubbe efter en gran som växt till c:a 10 cm på ena sidan bara med en enda årsring

gå in på paint och förminska till 50% . ta veck 100 och skriv 50 och sen ladda upp bilden här på odla från datan .

[attachment=8212:minskabild1.JPG]

[attachment=8213:minska.JPG]
Lilla Birka
thanks.gif flaxss, nu ska det nog gå bra
Ophelia
Kanske kan bero på en sned fördelning av ljus och utrymme under tillväxten. Kanske skedde det en avverkning av något större träd vid slutet av sommaren som gav ditt träd maximal möjlighet för tillväxt just vid den sidan confused.gif
Tosan
Jag funderar på om den kan ha haft en knota eller kanske fått delad stam på det stället... Men jag gissar bara iofs.
Lilla Birka
CITAT (Ophelia @ 07-10-2007, 19:33) *
Kanske kan bero på en sned fördelning av ljus och utrymme under tillväxten. Kanske skedde det en avverkning av något större träd vid slutet av sommaren som gav ditt träd maximal möjlighet för tillväxt just vid den sidan confused.gif

Nej någon avverkning har inte skett i det här området förrän nu då även detta träd togs.
Cilla
Helt klart intressant, jag har funderat men har inget svar och kommer att skicka frågan vidare. Funderade ett tag på södersida, men tillväxten är för stor. Tänkte sedan i termer av extra splintved pga skada, men det kan lika gärna vara något helt annat. Fårade grenar finns ett fenomen på äpple och hästkastanj, men jag tror inte det är detta. Tänkte sedan att detta är nära stambasen där granens rötter brukar synas som bulor upp på stammen men det känns inte heller rätt...

Om jag får några bra svar återkommer jag. Tack för ett intressant bildexempel!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon