Hur pincerar man? Ska man bara knipa av toppen på ett skott eller ska man ta ända ner till nästa blad eller bladpar.
Skånepågen
Åsa, mälardalen zon 2
21-07-2003, 16:26
Vilken växt är det du ska pincera???
Hejsan Åsa !
Jag tänkte pincera klätterrosor och klematis.
Vänliga Hälsningar
Anders
Åsa, mälardalen zon 2
23-07-2003, 16:51
Har aldrig brytt mig om att pincera klematis eller rosor. Det enda jag klipper på rosor är de gamla blommorna på de remonterande sorterna en bit ner då brukar det bryta med nya skott och mera blommor.
I L-Å Gustavssons rosbibel del 2 står det dock om något som heter sommarbeskärning som kanske kan benämnas pincering. Denna metod går enbart att använda på remonterande sorter, här är en något förkortad version:
När det första rika floret är över kan man genom en sommarbeskärning förlänga blomningssäsongen ett par veckor, samma resultat kan uppnås med det andra och ibland det tredje floret. När årsskotten ännu är örtartade klipper man av de svagaste skotten ovanför ett av de nedersta, fullständigt utvecklade bladet (på bilden ser det ut som om man lagt snittet under andra bladet under knoppen så man har klippt bort knopparna + 2 blad). De kraftigaste skotten får vara och blommar vid ordinarie tid, de skott som klipps ner kommer att grena sig och få en fördröjd blomning med ett par veckor.
Åker man bort och vill förskjuta blomningen tills man kommer hem så kan man klippa ner samtliga skott på detta viset.
Klematispincering har jag tyvärr ingen info om men även där bör det spela roll om växten blommar på årsskott eller fjolårsskott.
Hannele
25-07-2003, 21:24
Ligusterhäck - och liknande - passar för pincering.
Man knippsar av de mjuka nyväxta delarna, så grenen förgrenar sej.
Ok nu vet jag hur jag ska göra. Tack så mycket för all info .
Vänliga Hälsningar
Anders
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.