lynnis
Har flyttat bort de perenner som fanns i vår nya trädgård då de verkligen inte passsade. Nu är det inte så mycket kvar och jag har ingen aning om vad jag ska plantera. Bor i zon1 (södra skåne). Funderar även på att fälla trädet (prynadsapel) som känns stort och klumpigt framför huset. Tacksam för alla tips och ideer!! Kika på bilderna här under...

1.JPG

2.JPG

3.JPG

4.JPG

5.JPG

Krolliljan
Det är jättesvårt att tipsa, tycker jag.
Jag hade tittat lite i t ex albumen här på Odla eller gått till biblioteket för att få inspiration.
Här kanske du hittar något? smile.gif
kerstin z5-6
Lönnen var underbar ! är det söder öst väst eller norr läge ?? Apeln kanske skuggar en del ?
Ta för guds skull inte bort den -det blir ju aldeles kalt o tomt där då ! unsure.gif

Till de vackra vedartade du redan har -föreslår jag vackra silvriga, samt rödtonade blad-de borde passa utmärkt med lönnen , som tex

Olika former av Heuchera -alunrot
Pulmonaria -

Finns olika namnsorter
Brunnera macrophylla -tex jack frost
mfl växter som har livligt bladverk och är fina hela säsongen
Kärleksörten Frosty morn -ger fin höst blommning -är variegerad i vitt o grönt

jag längtar till min apel ser ut som din ..

Vill du ha blommor mer än på våren -låt en klematis klänga i din apel smile.gif

Tesa
Det är ju jättesvårt att tipsa andra...du kanske inte alls gillar samma som jag...Men man kan ju ge förslag!! ..så det gör jag.. whistling.gif

För det första..tänk dig för många ggr innan du tar ner träd...det tar tid att få träd stora igen om man ångrar sig. Kanske kan du glesa ut det lite försiktigt om det känns för kompakt...
Sen tycker jag att Kerstins förslag är alldeles utmärkta...men jag skulle vilja ha en massa lökväxter också , tulpaner, narscisser, allium..och nåt höstblommande, gärna lite högre som solbrud och silverax......och rosenflockel..den gillar jag fast den kanske knappt syns mot det röda huset.. rolleyes.gif ..
Inger P
Om du vill ha högre perenner också finns det ju så mycket vackert. Läget betyder ju mycket, som redan är sagt. Själv kan jag inte vara utan pioner, höstanemoner, höga nävor, löjtnantshjärta, höstflox och riddarsporrar.
lynnis
Tack för era svar rolleyes.gif Kul att få andras synpunkter och ideér!!

framsidan på huset är i söderläge så på sommaren är där stekande sol. Apeln ger ju dock en del skugga. Anledningen till att vi funderat på att ta bort den är att den känns så stor och vildvuxen. Först funderade vi på om man kan beskära den en del, ex i toppen är det massor av vattenskott. Så vitt jag förstår blir det så om man beskär för hårt så det gäller väl att ta lite varje år. Får kanske gen den en chans. Tycker det är svårt att veta hur man ska beskära...

Igentligen skulle jag vilja ha en romantisk rabatt men pastelliga blommor och "ljusa" växter (ska evt måla huset vitt) men det känns inte som det funkar med lönnen och järneken. Funderade först på att röja hela rabatten och stata om men kom fram till att det var synd på lönnen, så i det läget är jag nu. Fyttade en rosa buskros som var helt inklämd samt några andra pastelliga perenner som jag inte vet namnet på. Vill inte ha rabatten för "dyster". . . .

Skulle det funka med någon ros med mörkt bladverk? Kanske någon vit sort?
lynnis
Ville bara tillägga att det är sandjord där vi bor och höra om det är för sent att plantera perenner nu? Tänkte att det finns ju fortfarande lite kvar i handelsträdgårdarna....
Flyttade in förra hösten och i våras satt vi 250 bokplantor som häck runt huset sen fick vi barn så det har varit fullt upp med att bara klippa gräs och hålla syr på ogräset i rosenrabatten framför huset. Ser fram emot nästa år då är det full rulle i trädgården som gäller flirting.gif
kerstin z5-6
Pascali tex ? Kul att du gillar rosor !
Tesa
CITAT (lynnis @ 08-10-2007, 14:24) *
Ville bara tillägga att det är sandjord där vi bor och höra om det är för sent att plantera perenner nu? Tänkte att det finns ju fortfarande lite kvar i handelsträdgårdarna....
Flyttade in förra hösten och i våras satt vi 250 bokplantor som häck runt huset sen fick vi barn så det har varit fullt upp med att bara klippa gräs och hålla syr på ogräset i rosenrabatten framför huset. Ser fram emot nästa år då är det full rulle i trädgården som gäller flirting.gif

Jojo....full rulle i trädgården...på barn ja!!! Lycka till!! crazy.gif

Det går fint att plantera perenner i stort sett tills det blir tjäle...men de hinner ju att etablera sig bättre ju tidigare du sätter dem..Men med din zon har du nog god tid!!
Erika i Sandviken
Nu går ju tankarna direkt till ett japaninspirerat land ,antagligen för att du redan har en dvärgblod lönn där.Och visst skulle det se läcker ut med lite fint grus och små barrväxter i olika höjder och format,kanske lite dvärg Rhododendron och tuvalpros,någon torkad och snirklig rot.Jaaaa bara att låta fantasin flöda....

MEN.......Jag som ros-fantast skulle nog ha satt rosor och jag skulle ha valt Troika,Picadilly eller Nostalgi som blommar så vackert från juni till frosten tar dem ,fram för skulle jag ha satt röd alunrot alt vit carpateklocka. eller kanske lavendel

[attachment=8256:100_0544_kopiera.jpg]

[attachment=8258:100_0480_kopiera.jpg]

[attachment=8260:Nostalgi.jpg]
Alexander-VG-zon3
vilket underbart toppen läge du har . hade jag varit dig hade jag utökat rabatten och satt fler växter och gjort den mer rundad utåt .

rosor,frilands hibiskus är ett måste!! så vacker buske,fikon köp Bornholms fikonet ger härliga fikon,rosmarin,lavendel och övriga kryddor ,buddleja och så lite sedum och en yucca kanske även en agapanthus . du får färg och doft och snygga bladverk samtidigt som fjärilar,bin,humlor kommer älska att vara där under varma sommar dagar . du kan även plantera en vinterjasmin eller en vippjasmin .

buskar
fikon,rosmarin,lavendel,yucca,buddleja,frilands hibiskus,rosor

perenner
sedum,agapanthus,kryddor

övriga
vinterjasmin,vippjasmin

lökar-knölar
krokusar,snödroppar,vintergäck,frilands cyklamen,scilla
estet
Själv kan jag ingenting om buskar o träd men min spontana känsla är att ni måste väl kunna beskära/ta in apeln lite mot huset så den inte känns så nära inpå?
lynnis
Tack för alla era svar. Puffar upp inlägget för att se om det är någon mer som har någon ide. Har ju hela vinterna på mig att planera whistling.gif
lynnis
Puff, puff våren närmar sig....
skogstroll
CITAT (kerstin z5-6 @ 08-10-2007, 08:11) *

Ja jag kan rekommendera Alunrot, den jag satte i somras är gul på bladen och nu röd undertill! smile.gif
Lotta i södra Skåne
Hej,
tycker visst det passar med pastelliga färger till lönn och järnek.

Ett annat förslag är rosor som du också fått tips om... ex. ljusrosa fairyros med lavendel framför.

Någon gav tips på Riddarsporrar mm och det tycker jag också är ett bra förslag. Pioner, liljor, stormhatt, anemoner, lupin, akleja

lynnis
CITAT (Lotta i södra Skåne @ 31-01-2008, 08:36) *
Hej,
tycker visst det passar med pastelliga färger till lönn och järnek.

Ett annat förslag är rosor som du också fått tips om... ex. ljusrosa fairyros med lavendel framför.

Någon gav tips på Riddarsporrar mm och det tycker jag också är ett bra förslag. Pioner, liljor, stormhatt, anemoner, lupin, akleja

Hade en ros som hade ljusgrönt bladverk och ljusrosa blommor, stod brevid lönnen och det skar sig rejält. Inte den rosa färgen men de gröna bladen....
lynnis
någon mer som vill komma med lite tips whistling.gif
Lotta i Gbg
I stället för att fälla apeln, så kan du kanske stamma upp den, alltså ta bort de nedersta grenarna.
ewa zon 3
CITAT (lynnis @ 08-10-2007, 13:04) *
.....framsidan på huset är i söderläge så på sommaren är där stekande sol. Apeln ger ju dock en del skugga.....
Funderar på om den fina lönnen klarat sig så bra tack vare skuggan den får från apeln g.gif

Silvrigt bladverk, blåvioletta och vita perenner och vita rosor.
Anisisop tex, stormtrivs i ett söderläge med sandjord och har vackra fröställningar. 'White Cover' är en låg ros som blommar hela sommaren och fram till frost.
[attachment=14184:Agastasc...mexicana.jpg] [attachment=14186:x__White_Cover__2.jpg]
Prydnadsgräs med silvrigt/blått bladverk antigen med strikt upprätt bladverk eller vajande bladverk beroende på vilket känsla man vill ge rabatten.

/Ewa
lynnis
CITAT (Lotta i Gbg @ 02-03-2008, 10:16) *
I stället för att fälla apeln, så kan du kanske stamma upp den, alltså ta bort de nedersta grenarna.

tack för tipset, den känns så tung framför huset. Massor av långa vattenskott i toppen då de förra ägarna har kapat toppen (en tjock gren). Har tänkt att glesa ut efterhand men så vitt jag förstår så får man lite åt gången så trädet inte reagerar med att bilda fler vattenskott. Sen tycker jag också den är mörk och trist på något vis men ska se om jag kan ljusa upp känslan genom att plantera lite ljusare i rabatten.

Ang rabatten har kommit fram till att det kan bli fint med röd-bruna bladverk såsom röd alunrot, höstsilverax (brunette), som jag vill kombinera med ljusrosa och vita blommor. Har funderat på någon pion, vit flox, rosa o vita akalejor mm. Kunde inte tänka mig den kombinationen först men efter att ha sett det på bild så tror jag det kan bli riktigt snyggt rolleyes.gif

Har söderläge och inte så mkt tomt bak så jag skulle vilja få en mer avskärmad men inte för mörk känsla fram. Vill ha en mjuk och ljus känsla. Har ni några tips på vad som skulle kunna va snyggt att plantera längs med staketet för att skärma av. Tankar kring om vi ska ha något som kättrar eller några buskar ex syren med buskrosor i mellan...
lynnis
någon?????
Fågelvägen
Jag lutar liksom du åt ljusa blommor, eftersom husets färg verkar ganska dominerande. Röda rosor tror jag skulle skära sig mot husets färg.
Om du vill ha ljusa växter som är högre än Phlox och Aquilegia så finns det också vackra vita Delphinium (riddarsporrar) och stockrosor som borde kunna ge husets framsida ett lyft.
Tanken att stamma upp prydnadsapeln är god, men som du föreslår: lite i gången. Den svarar redan med vattenskott på den förra ägarens beskärning. Vårvintern är bästa tiden, men den är väl redan förbi i Skåne? Clematis i prydnadsapeln låter som en vacker idé!

Det går väl inte att flytta den japanska lönnen? Den kommer liksom inte till sin rätt mot husets färg. Ett jättejobb, misstänker jag...

Går det att plantera t.ex. Clematis eller kaprifol längs staketet för att skapa mera rumskänsla?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon