NathalieSt
Har ett par "Dionaea muscipula - Venus Fly Trap" och "Darlingtonia californica - Cobra Lily" frön jag hade tänkt att plantera så småningom.

Först undrar jag lite grejer ang. själva planteringen.. Stämmer det att man kan plantera båda i mossjord? Eller torv? Läste nått sånt.

Och så undrar jag om jag kan så mina frön nu, eller om jag ska vänta till i sommar? Hört att dom vill ha vintervila, så jag vet inte hur det blir med själva uppväxten då.. tongue.gif

Tacksam för svar!
MariaS
Välkommen till forumet.
Du kan definitivt så nu. De fröna tar en hel evighet på sig innan de gror. Vissa frön ska t.o.m. vara i kylskåpet i 8 veckor o.s.v.
Sen går det att plantera växterna i vitmossa eller ogödslad torv. Vattna med regnvatten eller destilerat vatten. Näringen får växterna från det de fångar.
NathalieSt
Tackar!
Vad bra, kanske passar på att fixa allt idag då! Tack så mycket för svaren smile.gif
NathalieSt
Ska man göra hål i plasten när man väl sått den? Och ska man vattna nått under gången?
MariaS
CITAT (NathalieSt @ 14-10-2007, 11:50) *
Ska man göra hål i plasten när man väl sått den? Och ska man vattna nått under gången?

Det är lite olika för olika frön. Mitt bästa råd är att följa respektive så-instruktion som står på påsen. Har du inte fått med någon, prova med att titta på denna hemsidan Brutala blommor
NathalieSt
CITAT (MariaS @ 14-10-2007, 17:46) *
Det är lite olika för olika frön. Mitt bästa råd är att följa respektive så-instruktion som står på påsen. Har du inte fått med någon, prova med att titta på denna hemsidan Brutala blommor

Okej har kikat lite lätt på Brutala Blommor men hittar inte riktigt den info jag vill åt. Men det löser sig nog! Tack
MariaS
Så här står det:
De flesta frön sår vi i Torv/sand blandning. Nepenthes och Darlingtonia kan man även så i hackad vitmossa.

Darlingtonia, Cephalotus lägges 2-3 dagar i blöt före sådd.

Darlingtonia, Drosera, Pinguicula and Sarracenia kan man ställa ca: 4-6 veckor i fuktigt torvblandning i en plastpåse i kylskåpet.

Vi ställer krukorna i terrarium eller i försluten plast påse på ljus plats så att dessa suger upp vattnet nedifrån.

Det är viktigt att fröna får bra med ljus, så vi använder oftast lysrörsbelysning ca: 14 tim/dygn.

Växthus fungerar bra om man ställer ut dessa på våren, men det kan ta lite längre tid.

Tiden för frön att gro varierar allt mellan 3 veckor upp till några månader, ofta hänger detta på ljuset.
Jag har bara sått sileshåren direkt på plats i dammen på våren. Men ser man till att både växterna och tydligen fröna, alltid vill ha det fuktigt, bör man nog inte ta hål på ngn påse.
NathalieSt
Jo, jag har läst det där.. Men det står ingenting om hur plantan ska vattnas när man nyss planterat den
MariaS
CITAT (NathalieSt @ 16-10-2007, 12:44) *
Jo, jag har läst det där.. Men det står ingenting om hur plantan ska vattnas när man nyss planterat den

Alltid fuktigt. Missade en vattning på en flugtrumpet (för många år sedan) så den torkade. Sen vattnade jag och vattnade, men ingen trumpet visade sig igen. Därför planterar man i vitmossa eller torv, för att fukten hela tiden ska hålla sig jämn. Innetrifiderna har jag placerade i växthuset under tillskottsbelysning, i ytterkrukor, som alltid står i regnvatten. Övriga triffider bor helt enkelt i dammen för att inte torka ut. Så oavsett nyplantering, sådd eller gammal planta, alltid fuktigt!
NathalieSt
Okej tackar så mycket! smile.gif Inte så lätt att veta allt på en gång när man är "nybörjare" inom området!
MariaS
CITAT (NathalieSt @ 16-10-2007, 18:31) *
Okej tackar så mycket! smile.gif Inte så lätt att veta allt på en gång när man är "nybörjare" inom området!

Tja, jag började mina första trevande försök för sisådär en 15 år sedan. De trifiderna åt katterna upp. Undrar vilka som var köttätare där då giggle.gif
gjodar
en blandning emellan torv och mossa är det ultimata för att kunna hålla luftfuktigheten hög
Makku
De trivs bästav en 50/50 blandning av mossa och torv, OCh vintervila ja men Bara 2 år och äldre växter vintervilar har jag hört .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon